Guldkillis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tazzrat

    • July 2012
    • 211

    Guldkillis

    Lite frågor inför stundande förändringar i mitt ~90-literskar. Det översvämmas med Endlers och jag spånar på yngelätare. I tidigare trådar har jag sett tips om killis för det syftet. Hittade Guldkilli http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1374&SOK=1 som tycktes ha någorlunda rätt krav för mitt kar. Undrar därför:

    -Äter dessa Endlersyngel?
    -Äter de även vuxna Endlers eller Kolglödstetror?
    -För att utesluta risken att byta en babybom mot en annan: kan 2-3 honor utan hane fungera ihop?
    -Är de känsliga för relativt måttligt filterflöde?
    -Något annat jag bör tänka på?
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Endlersyngel tar australen (och sina egna) om dom kan men inte vuxna endlershannar etc. Dom kan vara svåra att odla så någon babyboom blir set nog inte, Honorna är tråkiga - det är hannarna som färggranna och måttligt filterflöde går nog bra. Liksom de flesta killis är dom duktiga på att hoppa ur så det måste du förhindra. En liten springa kan ibland räcka för hoppet...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • tazzrat

      • July 2012
      • 211

      #3
      Tack massor för svaret!

      Läste på ett par ställen att dom var tämligen lättodlade, men då vågar jag mig kanske på en hane och två honor eller något istället. Tråkiga i färgen gör inte så mycket; för någon anledning fastnar jag mer för former än för färger på firrar vad gäller estetiken.

      Har ju en hörnöppning där kablarna går ut och en halvcentimeters springa där täckglaset gått sönder... Det kan ju bli lite bekymmer. Får försöka hitta ett sätt att täcka...

      Tack igen för tipsen!

      Kommentar

      Arbetssätt...