Dvärggurami med annan labyrintfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • limaan
    • December 2011
    • 212

    Dvärggurami med annan labyrintfisk?

    Tycker att dvärggurami är otroligt vackra och skulle vilja ha ett par i mitt 80x22x35 akvarium. Ska man ha 1 hane med 1 eller 2 honor? Undrar även om man kan ha någon annan labyrintfisk tillsammans, te x läppgurami? Undrar också vilken liten asiatisk stimfisk som skulle kunna passa tillsammans med gurami.
    Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
    Följ mig i projekttråden Akvarievrån
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Kolla på rasboror, finns många fina som passar bra med guramisar
    jag gillar galaxyn mycket
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Galaxy"rasboran" är dock en danio Kilfläcks och drottningrasboror är annars två väldigt fina arter som tillhör mina stimfisksfavoriter.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • limaan
        • December 2011
        • 212

        #4
        Jag gillar utseendet på både Galaxys och Drottningsrasboras. Kilfläcksrasboran går bort pga att jag har pH 7.5-7,6. Till min andra fråga, Går det att kombinera 2 olika labyrintfiskar och i sådant fall vilken passar med dvärggurami?
        Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
        Följ mig i projekttråden Akvarievrån
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Det får nog vara nå'n som inte är så nära släkt med dvärgguramin, annars är nog risken för aggressioner och/eller korsningar ganska stor. Kanske nå'n lite mindre med annan kroppsform, som pygmégurami?
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • limaan
            • December 2011
            • 212

            #6
            Ok. Kanske bäst att enbart ha dvärggurami ändå. Ska man ha 1 eller 2 honor?
            Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
            Följ mig i projekttråden Akvarievrån
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #7
              Jag antar att vi pratar om ett akvarium på c:a 60l och i så fall är det nog bäst att bara köra på dvärgar.
              Läppguramin tycker jag överlag blir för stor för 60l, vill du så kan du köra på honungs gurami istället.
              En sak du bör tänka på är att gurami hannar ur det här släktet har lätt för att vilja leka och då finns det en risk att de utvecklas till tyranner.
              Jag skulle nog kört på en grupp (5-6 st) pygmeguramis ihop med galaxyrasbora eller någon boraras (t.ex brigitae), räkor (t.ex körsbärs eller crystal) och snäckor (t.ex posthorn), är man inte petnoga med att det ska vara biotop så kan man försöka ha någon av de absoluta minsta corydorasarna (t.ex pygmé pansarmalen).
              Tror det kan bli snyggt ihop med en del växter.

              MVH//Patrik
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              • limaan
                • December 2011
                • 212

                #8
                Du tycker alltså att man i första hand ska titta literantalet och inte bry sig om att längden är 80? Pygmeguramin ska dessutom ha högst pH 7 och jag har 7,5-7,6. Har tänkt ha amanoräkor i akvariet och det lutar åt ett gäng Galaxys
                Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
                Följ mig i projekttråden Akvarievrån
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  Man kan alltid sänka ph:t så genom löv och rötter.
                  Ja, jag tycker att man ska kolla lite mer på liter antalet än längden eftersom de generellt sett fortfarande har samma utrymme som de skulle haft med andra mått.
                  Jag tycker att zoopets artbeskrivningar är lite missvisande när det kommer till hur stort akvarium en fisk kan hållas i (det här är naturligtvis en smakfråga), jag tycker att 60l är gränsfall när det kommer till dvärg gurami. Honung eller pygmé tänker jag kan funka bra då de är mindre än dvärgen. :P
                  Choklad gurami kan nog också funka, men det är lite tveksamt.

                  MVH//Patrik
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • limaan
                    • December 2011
                    • 212

                    #10
                    Tack så mycket för svar. Få se vad det i slutändan kommer att bli. Akvariet är inte igång än.
                    Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
                    Följ mig i projekttråden Akvarievrån
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

                    Kommentar

                    Arbetssätt...