Hur får jag mina lyktögon att leka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azunda
    • April 2013
    • 9

    Hur får jag mina lyktögon att leka?

    Jag har 8 stycken Normans lyktögon i ett 20-25 litersakvarium. Jag köpte dem i september. Hur gör jag bäst för att de ska leka? Räcker akvariet eller bör jag flytta dem till ett större kar? Jag har ett tomt 54 liters akvarium som jag kan flytta dom till. Jag matar dem med flingfoder, frysta svarta mygglarver, fryst artemia och frysta dafnier. Jag köpte fiskarna i zooaffär så jag vet inte hur gamla dom är.
  • Tobbe R
    • May 2009
    • 654

    #2
    Ursprungligen postat av Azunda
    Jag har 8 stycken Normans lyktögon i ett 20-25 litersakvarium. Jag köpte dem i september. Hur gör jag bäst för att de ska leka? Räcker akvariet eller bör jag flytta dem till ett större kar? Jag har ett tomt 54 liters akvarium som jag kan flytta dom till. Jag matar dem med flingfoder, frysta svarta mygglarver, fryst artemia och frysta dafnier. Jag köpte fiskarna i zooaffär så jag vet inte hur gamla dom är.
    Man behöver inte göra något särskilt, de kommer att leka oavsett vad du gör. Vad som händer just nu är antagligen att de leker men äggen blir uppätna, äggen kläcks efter 12-14 dagar (beror på temperatur) och det är gott om tid för fiskarna i ditt lilla kar att hitta alla äggen.

    Du kan försöka att flytta gruppen till det större karet men det krävs mycket växter för att det ska lyckas och yngel ska överleva.

    En annan metod är att lägga i en eller flera lekmoppar (googla) som man tar upp och undersöker dagligen, ev. ägg läggs i egen liten burk där de får kläckas. Observera att ynglen är små och kräver smått foder första tiden, tror knappast att de kan ta artemia från början.

    Tobbe

    Kommentar

    Arbetssätt...