Köns frågor på guramis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bisho
    • September 2013
    • 304

    Köns frågor på guramis

    Hej!
    Jag är lite osäker på vad är det för kön har mina 2 mosaikguramis & 2 dvärgguramis.
    Hoppas ni kan hjälpa mig med det. Här har ni 4 bilder.

    Bild 1:


    Bild 2:


    Bild 3:


    Bild 4:


    Tacksam för svar
    Senast redigerad av Bisho; 08 November 2013, 16:55.
    Mitt tanganyika akvarium
    https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Bild två är lite för otydlig för att man ska kunna, skulle jag gissa så skulle jag tro att det är en kille.
    Bild ett är en dam.
    Bild fyra är en dam.
    Bild tre är en kille.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Bisho
      • September 2013
      • 304

      #3
      Ursprungligen postat av pikachu
      Bild två är lite för otydlig för att man ska kunna, skulle jag gissa så skulle jag tro att det är en kille.
      Bild ett är en dam.
      Bild fyra är en dam.
      Bild tre är en kille.
      Tack för ditt svar. Bild 2 är spetsig.
      Då vet jag vilka som är hanar och vilka som är honor
      Mitt tanganyika akvarium
      https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Dvärgguramina ser ut att vara nå'n odlingsform, så svårt att se på färgerna. De är ju starkare färgade än normala honor, men det kanske en del odlingsformer är. Tycker båda ser väldigt lika ut, i kropp och fenor. Den på bild tre ser ganska rund ut, så skulle gissa att det är en hona i alla fall.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Bisho
          • September 2013
          • 304

          #5
          Ursprungligen postat av Animaniac
          Dvärgguramina ser ut att vara nå'n odlingsform, så svårt att se på färgerna. De är ju starkare färgade än normala honor, men det kanske en del odlingsformer är. Tycker båda ser väldigt lika ut, i kropp och fenor. Den på bild tre ser ganska rund ut, så skulle gissa att det är en hona i alla fall.
          Nu fick jag lite olika svar :P
          Men på bild 3 så ser fisken lite svullen ut, samma sak på andra sidan av fisken. Betyder det inte att den är gravid?!
          Mitt tanganyika akvarium
          https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av Bisho
            Nu fick jag lite olika svar :P
            Men på bild 3 så ser fisken lite svullen ut, samma sak på andra sidan av fisken. Betyder det inte att den är gravid?!
            Tja, romstinn kan den ju vara. Lite rund buk (om fisken är frisk) brukar väl vara ett tecken på att det är en hona. Hanar tenderar att vara smalare, och längre i kroppen, än honor.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Bisho
              • September 2013
              • 304

              #7
              Ursprungligen postat av Animaniac
              Tja, romstinn kan den ju vara. Lite rund buk (om fisken är frisk) brukar väl vara ett tecken på att det är en hona. Hanar tenderar att vara smalare, och längre i kroppen, än honor.
              Ja de som jag har ser likadana ut. Och den andra fisken blev svullen för 2 dagar sedan, vet inte varför. Innan så hade jag så svårt och skilja mellan dem.
              Känns att akvariefiskar är en hel annan värld. Det är mycket man kan läsa om och lära sig
              Mitt tanganyika akvarium
              https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Kan ju vara att den fått nå't problem med magen också, men får man ju inte hoppas. Äter den, och beter sig normalt annars?
                Ja, nog finns det en hel del att lära sig om fiskar, och akvariehobbyn, finns oerhört mycket intressant där
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Bisho
                  • September 2013
                  • 304

                  #9
                  Ursprungligen postat av Animaniac
                  Kan ju vara att den fått nå't problem med magen också, men får man ju inte hoppas. Äter den, och beter sig normalt annars?
                  Ja, nog finns det en hel del att lära sig om fiskar, och akvariehobbyn, finns oerhört mycket intressant där
                  Jag har inte märkt att det är några konstigheter med fiskens beteende. Den äter normalt, rör sig normalt och då och då brukar den stå vid växterna
                  Mitt tanganyika akvarium
                  https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                  Kommentar

                  Arbetssätt...