Chokladgurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Chokladgurami

    Hej!
    Finns det några som har erfarenhet av dessa? Skulle gärna höra vad ni tycker om fiskarna och om ni har några tips utöver surt vatten.

    MVH/ J
  • henrikl
    • November 2012
    • 639

    #2
    Jag har haft chokladguramis för länge sedan. Det jag minns är att de var väldigt känsliga.
    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #3
      Tror att de vill ha kar med svag beslysning och "brunt" vatten
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Falconer
        • November 2005
        • 786

        #4
        Flytväxter och brunt vatten ska dom få.
        Känns som att det är en typ av asiatisk dvärg-diskus. Har ungefär samma rädslor som alla ni som funderar på diskus. Dock inte samma pengar, men ändå.
        Läste at dom var känsligare förr än nu....Kan det stämma? Hoppas dom ska trivas. Får trycka i mandelblad, torv och al och hoppas på det bästa.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2885

          #5
          Har haft chokladgurami några veckor nu i ett välbelyst växtkar. Visserligen lågt pH (-5,9) p.g.a. ADA Amazonia soil, men inget "brunt vatten".
          Verkar vara en ganska oskygg och förnöjsam lten firre, som gärna äter torrfoder mm. Inga konstigheter så här långt alltså.

          Kommentar

          • Falconer
            • November 2005
            • 786

            #6
            Nu simmar 4 st i baljan. Än så länge går det finfint iaf. Hoppas det är 1 + 3!

            Kommentar

            • addo
              • January 2007
              • 609

              #7
              Så länge man har tillräcklig erfarenhet för att kunna hålla stabila vattenvärden så är det en enkel fisk. Jag hade mina i stark belysning och klart vatten utan några problem.

              Mina fick disiga ögon ett par gånger när jag klantat mig, så dom är helt klart känsliga men inte så att det blir jobbigt.

              Kommentar

              • Gobi112
                • December 2011
                • 229

                #8
                Det som fick mina att hålla sig pigga och friskt var regelbundet vatenbyte 1gång per vecka, vilket de även sa till mig att jag skulle göra i butiken. De gillar artemia och daphnier när jag hade dem

                Kommentar

                Arbetssätt...