Kampfisk:)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Filippa.k
    • May 2013
    • 87

    Kampfisk:)

    Hej,skulle så himla gärna vilja skaffa mig en kampfisk hane men funkar det med sällskapsfiskar?Karet är på 260 liter.Tror ni att det kan funka?
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Beror lite på vad du har för andra fiskar?
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Filippa.k
      • May 2013
      • 87

      #3
      De är tre black Molly,en silver Molly,en dalmatin Molly,sex ancistrusar,sju platy,fem silver hajar (yngel).Fast går kampfisk ihop med silverhajar det kanske inte är den bästa kombination.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Det låter som att det kanske inte funkar, bättre att ha kampisen i ett mindre kar själv för då kommer den att få det bra
        Senast redigerad av PiaJo; 05 September 2013, 18:33.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Filippa.k
          • May 2013
          • 87

          #5
          Okej,har ett 54 liters kar ledigt men har dock inte platsen att starta det just nu så får vänta med kampfisk då.

          Kommentar

          • Filippa.k
            • May 2013
            • 87

            #6
            Tack för alla svar.

            Kommentar

            • viktorbj
              • April 2013
              • 405

              #7
              Instämmer med Piajo: kampfisken kommer bli stressad av speciellt silverhajarna eftersom det är en barb fisk. och även din silver molly om det är en segelfensmolly. några viktiga regler att komma ihåg med kampfiskar är att aldrig ha dem tillsammans fenbitande fiskar alla barber inklusive vissa tetror även vissa grönlingar. tänk på att inte ha dem tillsammans med färgstarka fiskar om inte akvariet är över 100 liter. tänk på att kampfiskar inte är så värst utkonkurrerande fisk med maten alltså ha inte dem med fiskar som äter upp maten fort. nu kanske du redan vet några av dessa regler men jag vill skriva ut dem för säkerhets skull

              Kommentar

              • Filippa.k
                • May 2013
                • 87

                #8
                Okej,tack för svaret.Man lär sig något nytt varje dag.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  #9
                  Ursprungligen postat av viktorbj
                  Instämmer med Piajo: kampfisken kommer bli stressad av speciellt silverhajarna eftersom det är en barb fisk. och även din silver molly om det är en segelfensmolly. några viktiga regler att komma ihåg med kampfiskar är att aldrig ha dem tillsammans fenbitande fiskar alla barber inklusive vissa tetror även vissa grönlingar. tänk på att inte ha dem tillsammans med färgstarka fiskar om inte akvariet är över 100 liter. tänk på att kampfiskar inte är så värst utkonkurrerande fisk med maten alltså ha inte dem med fiskar som äter upp maten fort. nu kanske du redan vet några av dessa regler men jag vill skriva ut dem för säkerhets skull
                  Känns lite "konstigt" när du skriver regler... måste få fråga varför man inte kan ha kampisar i ett kar med färgstarka fiskar i ett mindre kar? och se finns det ju olika sorters mat som man kan utfodra med..
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • viktorbj
                    • April 2013
                    • 405

                    #10
                    eftersom kampfisken kan gå till attack på andra fiskar som är färgstarka exempelvis guppy och vissa andra fiskar. men det är rätt individuellt. sen förstår jag inte dig direkt vad du menar med olika sorter foder?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...