Kläcka killiägg - hur då?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    Kläcka killiägg - hur då?

    Såg på ebay att man kunde beställa killiägg som man sedan kunde kläcka hemma. I det här fallet gällde det Aphyosemion striatum. Jag har ingen erfarenhet av killis men är lite sugen på att prova på dem. Dock har jag aldrig sett dem i handeln där jag bor.

    Hur svårt är det att kläcka äggen och hur går det till? Finns det någon "steg för steg guide" för detta ändamål?
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Striatum är en växtlekare och äggen utvecklas i vatten på ung 2 veckor och kläcks sedan på eget bevåg. Köper du på aquabid el liknande så kommer de ofta i blöt torv och blötlägg i så fall 2-3 veckor efter insamlingen. Oftast går det hur bra som helst. För en del trilskande ägg finns specialtrix men det är överkurs just nu..
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • johnsson_82
      • March 2012
      • 289

      #3
      Ursprungligen postat av erikthur
      Striatum är en växtlekare och äggen utvecklas i vatten på ung 2 veckor och kläcks sedan på eget bevåg. Köper du på aquabid el liknande så kommer de ofta i blöt torv och blötlägg i så fall 2-3 veckor efter insamlingen. Oftast går det hur bra som helst. För en del trilskande ägg finns specialtrix men det är överkurs just nu..
      Tack för så snabbt svar! Om jag förstår dig rätt så kan jag alltså bara lägga äggen i ett akvarium med vatten och sedan vänta på kläckning. Det behöver inte vara svårare än så?

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Inte svårare än så - men jag köra gärna ynglen i en mindre behållare först så är det lättare att mata dem med nykläckt artemia, mikromask el dyligt. De skall ju helst äta upp och inte bli uppätna.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        Arbetssätt...