Betta persephone

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    Betta persephone

    Denna var svår att hitta. Många vill ha den men ingen har den och så fanns den i själva verket nästgårds: på Södermalm hos Jan Wester. Kan man tänka! Hur som helst är detta en bild det alldeles nystartade akvariet.

    Som botten material tänkte jag mig torv och ekblad i RO-vatten. Hoppas bara att vattnet klarnar fint när dagarna går så att jag slipper joxa med det.

    Jan säger att den ursprungligen hittades under extrema omständigheter. Detta nästan uttorkat vattendrag täckt av våta blad och under dessa gömde sig fiskarna. Mycket surt svartvatten och mycket svagt ljus.

    Nå, detta skall bli spännande.
    Bifogade filer
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Häftigt akvarium men var tusan är fiskarna

    Lycka till
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • legob
      • May 2007
      • 642

      #3
      Gömmer sig i bråten men de lever. Ett par och de fick sitt nya hem först idag. När vattnet klarnar kommer de väl fram men de är kända för att gömma sig bland blad på botten så vi får se.

      Kommentar

      • nothobranchius
        • November 2008
        • 83

        #4
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0034 kopiera.jpg
Visningar: 1
Storlek: 146,8 KB
ID: 2148985Här har ni halv bra bild på Betta persephone

        Kommentar

        • Thaifighter
          • August 2006
          • 420

          #5
          Jag hade ett par av Betta persephone för några år sen som jag köpte hos Åled's .
          Dock fick jag inga yngel.
          Det visade sej senare att den lilla som jag trodde var hona plötsligt växte upp och blev en hane!?
          Här är lite bilder.

          Thaifighter









          Alla mina fisk-video på Youtube!
          http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

          Kommentar

          • viktorbj
            • April 2013
            • 405

            #6
            Hej! grattis legob för att du hittade en mer ovanlig betta fisk

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Det är väl den som inte är så svår på att äta yngel? Med mycket gömställen blir de fler och fler...

              Kommentar

              • legob
                • May 2007
                • 642

                #8
                Här är ngr bilder. Det tog en liten stund innan den vande sig vid blixten.
                Bifogade filer

                Kommentar

                • oaken
                  • September 2006
                  • 901

                  #9
                  En trevlig Betta som sagt. Däremot har den ju nästan varit relativt vanlig i Sverige de senaste åren, då Akvarieteknik ofta har haft den inne. Dock har de väl alltid varit relativt dyra, men vill man ha den är det ju bara att betala . Under torrperioden är det som sagt inte mycket vatten på de platser de lever i naturen. Vad värre är väl att den akut hotas av utrotning i naturen.
                  Senast redigerad av oaken; 04 September 2013, 00:36.

                  Kommentar

                  • legob
                    • May 2007
                    • 642

                    #10
                    Några yngel har jag inte sett till och jag är inte hundra på att det är hanne och hona heller. Jag vill tro det för de samsas så bra.

                    På botten är det ett minst decimetertjock lager av fr.a. torkade ekblad och ngr Catappa och det verkar fungera bra för de dyker ofta ner i lagret och håller sig borta ett tag, särskilt - har jag märkt - på förmiddagarna. På kvällarna är de mycket aktivare. Om det är ljuset som stör dem lite?

                    De är svårfotograferade tycker jag. Dels är ju vattnet rätt så mörkt och se´n fiskarna också. Om än inte svarta så i alla fall mörkt gråbruna utom fenor och ögon som glänser med den blågröna metallglansen som är så attraktiv.
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    Arbetssätt...