Ctenopoma acutirostre

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #16
    Dom jag fångade, hamnade i formalin. En liten yrkesskada jag har.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #17
      Den vanliga chokladguramin tror jag att jag har fått lek av, åtminstone såg det misstänkt mycket ut som om åtminstone en hona gick och tuggade.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #18
        Verkar hur som helst som att min acutirostre (är väl ett artdrag) inte gillar större ciklider, med liknande kroppsform. Den är fredlig i övrigt, men tjafsar gärna med ciklider, utan att ha blivit attackerad först.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Joakim Lundgren
          • August 2006
          • 631

          #19
          Jag bumpar denna tråd då jag föll till föga igår och köpte två ctenopoma acutirostre. Hur har det gått med din firre animaniac?
          AKA: Lizardking

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #20
            Ursprungligen postat av Joakim Lundgren
            Jag bumpar denna tråd då jag föll till föga igår och köpte två ctenopoma acutirostre. Hur har det gått med din firre animaniac?
            Har inte kvar den. Beställde fler, men då hade grossisten såklart inga kvar Så jag tröttnade lite på att den gick där ensam och mopsade sig, mot särskilt Crenicichlahonan. Och eventuella nya hade nog ändå varit rätt så mycket mindre, så jag väntar tills jag stöter på ett gäng, så att jag kan köpa flera samtidigt, i samma storlek. Annars är jag riktigt sugen på Microctenopoma, men dem ser man ju aldrig.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Joakim Lundgren
              • August 2006
              • 631

              #21
              Ursprungligen postat av Animaniac
              Har inte kvar den. Beställde fler, men då hade grossisten såklart inga kvar Så jag tröttnade lite på att den gick där ensam och mopsade sig, mot särskilt Crenicichlahonan. Och eventuella nya hade nog ändå varit rätt så mycket mindre, så jag väntar tills jag stöter på ett gäng, så att jag kan köpa flera samtidigt, i samma storlek. Annars är jag riktigt sugen på Microctenopoma, men dem ser man ju aldrig.
              Dom hade väl ett femtontal kvar som var runt 6-8cm där jag köpte dem. Riktigt bra storlek faktiskt. Microctenopoma ansorgii finns hos at och imazo enligt akvarielagrets fisksök.
              AKA: Lizardking

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #22
                Ok, men misstänker att du köpte dem i en butik som ligger en bit ifrån mig? Ok, verkar tyvärr som "min" butik är lite dålig på att ta in fiskar man ber honom ta in. Han säger att han ska kolla, men det verkar aldrig bli mer än så. Han åker iväg själv ibland, och säger att han ska kolla efter fiskarna man vill ha, men det är inte så ofta han åker iväg tydligen.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • david_ka
                  • January 2014
                  • 5

                  #23
                  Jag håller på att starta upp ett 325 liters där jag tänkt att ha någon/några Ctenopoma acutirostre men jag kan inte bestämma mig för vad jag ska ha tillsammans med dem. Finns det några trevliga ciklider som skulle passa bra? Får inte vara för aggressiva eller för små så de blir uppätna. Ni som haft ctenopoma vad har ni haft dem med?

                  Kommentar

                  • Joakim Lundgren
                    • August 2006
                    • 631

                    #24
                    Ursprungligen postat av david_ka
                    Jag håller på att starta upp ett 325 liters där jag tänkt att ha någon/några Ctenopoma acutirostre men jag kan inte bestämma mig för vad jag ska ha tillsammans med dem. Finns det några trevliga ciklider som skulle passa bra? Får inte vara för aggressiva eller för små så de blir uppätna. Ni som haft ctenopoma vad har ni haft dem med?
                    jag har aldrig haft dem med aggressivare arter. Min erfarenhet är att de är utåtriktade och inte rädda när de går tillsammans med mindre aggressiva arter.
                    AKA: Lizardking

                    Kommentar

                    • david_ka
                      • January 2014
                      • 5

                      #25
                      Joakim Lundgren, såg att du tidigare skrev i tråden att du haft dem med synodontisarter t vilket jag också funderat på att ha. Sen skulle jag vilja ha något annat och det hade varit
                      kul om man kunde hålla sig till afrikanska fiskar. Kanske några afrikanska tetror eller barber av något slag.

                      Frågan är om det finns någon afrikansk motsvarighet till t ex Acistrus? Alltså sugmunsmal som äter mycket alger?

                      Kommentar

                      • Joakim Lundgren
                        • August 2006
                        • 631

                        #26
                        Ursprungligen postat av david_ka
                        Joakim Lundgren, såg att du tidigare skrev i tråden att du haft dem med synodontisarter t vilket jag också funderat på att ha. Sen skulle jag vilja ha något annat och det hade varit
                        kul om man kunde hålla sig till afrikanska fiskar. Kanske några afrikanska tetror eller barber av något slag.

                        Frågan är om det finns någon afrikansk motsvarighet till t ex Acistrus? Alltså sugmunsmal som äter mycket alger?
                        Några afrikanska uddafiskar som funkar med cteneopoma acutirostre är exempelvis ctenopoma kingsleyi, synodontis nigriventis, fjärilsfiskar, diverse polypterusarter, afrikanska knivfisk. Kanske även Steatocranis casuaris.
                        AKA: Lizardking

                        Kommentar

                        • david_ka
                          • January 2014
                          • 5

                          #27
                          Tack för tipsen, får kolla lite och se vad det blir. Jag måste inte bara ha udda fiskar heller

                          Kommentar

                          • Gobi112
                            • December 2011
                            • 229

                            #28
                            Blev lite nyfiken vad du fick ge för den när du spontanköpte den lite bara liksom?

                            Kommentar

                            • Joakim Lundgren
                              • August 2006
                              • 631

                              #29
                              Ursprungligen postat av Gobi112
                              Blev lite nyfiken vad du fick ge för den när du spontanköpte den lite bara liksom?
                              Vem ställdes frågan till?
                              AKA: Lizardking

                              Kommentar

                              Arbetssätt...