Kampfisk vs Fjärilsciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RonnieJosefineCato
    • June 2013
    • 5

    Kampfisk vs Fjärilsciklid

    Hejsan!
    Har läst att man skall kunna ha kampfisk ihop med fjärilsciklid vilket dom trodde i djurbutiken också. När vi kom hem med våra 2 ciklider så började kampfisken jaga och attackera cikliderna, morgonen efter så vart ena cikliden död. Och han är på den andra hela tiden. Brukar det här vara ett normalt beteende?
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Hej och välkommen till zoopet!!

    Man kan ha kampfisk ihop med fjärilsciklider men det kan lika gärna sluta så som det har gjort hos dig tyvärr.
    Hur stort är ditt akvarium och vad har du för andra fiskar?

    MVH//Patrik
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Ursprungligen postat av RonnieJosefineCato
      Hejsan!
      Har läst att man skall kunna ha kampfisk ihop med fjärilsciklid vilket dom trodde i djurbutiken också. När vi kom hem med våra 2 ciklider så började kampfisken jaga och attackera cikliderna, morgonen efter så vart ena cikliden död. Och han är på den andra hela tiden. Brukar det här vara ett normalt beteende?
      Läs tråden om "fjäril", som startades nu på eftermiddagen - där finns bra svar ang. fjärilscikliden.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • RonnieJosefineCato
        • June 2013
        • 5

        #4
        Akvariumet är på 35 liter. Vet att det kanske är i minsta laget, får hem ett på 100 liter imorgon. Vi har bara kampfisken och nu då bara 1 fjärilsciklid kvar och 3 malar. MVH

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Ja, det är på tok för litet.

          Visste de i djuraffären om att det är så litet?

          Jag skulle tveka även vid 100l.
          Kampfisk hannar är lite luriga då en del hannar är så snälla så att de går ihop med vad som helst medan andra försöker mörda allt i akvariet.

          MVH//Patrik
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • RonnieJosefineCato
            • June 2013
            • 5

            #6
            Nää det visste dom inte, det sa vi aldrig. Okej...

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              ja karet är aldeles för litet för fjärilar. tyvärr.

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #8
                Japp, för litet för fjärilar och gränsfall för vad jag skulle sätta en kampfisk i. Det blir både trångt och biologiskt instabilt i många fall.
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • viktorbj
                  • April 2013
                  • 405

                  #9
                  Hej! akvariet är för litet som många andra skriver för det första är akvariet redan för litet för dvärgciklider plus att du har en kampfisk i akvariet mitt råd är att du omedelbart skänker bort dvärgcikliderna eller att du köper ett större akvarium

                  Kommentar

                  Arbetssätt...