Kampfisk, frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jompii
    • July 2011
    • 23

    Kampfisk, frågor

    Hejsan. Efter att ha haft ett litet break så har jag bestämt mig sätta igång ett akvarieprojekt.
    Förut så har jag odlat diverse räkor samt lätta sällskapsfiskar (endlers, guppy, platy etc) och nu så har jag tänkt att försöka mig på den underbara fisken kampfisk. Jag har länge varit intresserad av att införskaffa mig lite kampfisk men problemet har varit att jag aldrig riktigt haft plats för det. Ska man ha kampfiskar så gäller det ju att man har ett par lediga akvarium. Att ha en kampfisk tillsammans med t.ex räkor eller endlers är lika med massmord.
    I alla fall, jag har tänkt att införskaffa mig en hane och en hona för att sedan försöka odla på dom.
    Jag är dock inte helt säker på hur min "setup" ska se ut. Jag tänkte därför kolla med er, vad tycker ni om detta?

    3 stycken 40-60L akvarium, ett till hanen, ett till honan samt ett "parningskar".
    Ett ca 100L akvarium som jag har tänkt att ha ynglen i.
    Jag har sedan tänkt att kanske införskaffa mig ett par förvaringslådor på ca 20L som jag kan placera de allra aggressivaste hanarna från kullarna. Vad tror ni om detta? Man borde ju kunna ha de flesta ynglerna tillsammans i ett 100L akvarium så länge det finns en massa gömställen/mycket växter?
    Eftersom att jag aldrig riktigt haft kampfiskar (förutom när jag var väldigt liten) så har jag inte så bra koll i vilken ålder man bör separera fiskarna ifrån varandra. Så jag tänkte även kolla om ni skulle ge lite tips angående när man kan förflytta ynglen från "parningskaret" till "yngelkaret" samt när man bör separera hanarna från varandra etc.

    Fyll gärna på med information om jag missat något
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #2
    Hej! och välkommen till zoopet du har gjort alla saker rätt förutom att ha kampfiskhanarna i plastlådor utan doppvärmare. kampfiskar behöver mycket värme för annars kan dom bli stel i fenerna och få sjukdomar. ett mer praktiskt alternativ är att speciall beställa ett akvarium som är avdelat och som vattnet kan passera genom på så sett kan det bli varmt till alla kampfiskarna. sen vet inte jag om du vill få alla att överleva isåfall måste du ha ett till 100 liters akvarium som du kan gallra ut dom fler svaga exemplaren. en annan MYCKET viktig sak att tänka på är att inte köpa dom vanliga veiltails som många nybörjare gör när dom odlar kampfiskar det är nämligen mycket svårt att sälja dem eftersom dom har så dåliga gener att inte ens får delta i utstälning akvarium längre köp istället halfmoons.

    Kommentar

    • Jompii
      • July 2011
      • 23

      #3
      Tack så mycket

      Jo, jag kom på det efter att jag hade skrivit mitt inlägg. Självklart så kommer alla förvaringslådor och akvarium ha doppvärmare.
      Jag har tänkt att åka iväg imorgon och köpa ett riktigt fint 60L akvarium som jag hittat som jag kan ha hanen i. Jag planerar nämligen på att köpa hanen först. Vilken form på förvaringslådan/akvariet är att föredra? Det finns ju som sagt förvaringslådor i alla möjliga former. Det känns som att ett rektangulärt akvarium/förvaringslåda borde vara bäst.

      Just nu så har jag inte pengarna till att köpa ett special beställt akvarium (är en fattig student) men jag får definitivt försöka införskaffa mig ett sådant i framtiden.

      Jag har sett ett par videos på YouTube om kampfiskar och då så har de absolut finaste fiskarna varit just halfmoon.
      Hur ser jag skillnaden på en veiltails och en halfmoon? Jag antar att namnen är något av en ledtråd. Halfmoons fenor är väl likt ett D?
      Är det någon som vet en bra privatodlare eller affär i närheten av Jönköping som har bra kampfiskar?

      Hur bör jag tänka när det kommer till maten? Jag kommer nog inte att mata dom med flingfoder då det inte verkar vara någon toppenidé. Jag har hört att maskar och räkor ska vara väldigt fint. Vad för sorts maskar handlar det om och kan man "odla" dessa själv? Att mata kampfiskarna med räkor är inte någon personlig favorit då det är hyfsat ansträngande att odla räkor samt att jag har lite feelings för räkor. Maskar däremot är inga problem. Usssch för maskar!
      Har även ganska mycket pellets samt artemia kvar som jag använde för att mata mina baby-goldens med, kan man använda det?
      Senast redigerad av Jompii; 28 May 2013, 18:54.

      Kommentar

      • Jompii
        • July 2011
        • 23

        #4
        Är även lite nyfiken på hur det skulle fungera med ett avdelat akvarium. Skulle inte kampfiskarna bli helt galna av att se varandra?
        Jag ser framför mig helt ursinniga fiskar som ramar glaset för att försöka komma åt fisken på andra sidan.

        Kommentar

        • viktorbj
          • April 2013
          • 405

          #5
          du måste också ge bådde kamphonan kamphanen som du ska odla med extremt mycket svarta mygglarver innan leken i två veckor ska du ge varje dag svarta mygglarver. i thailand så har dom delat av kampfiskarna så att dom ser varandra igentligen är det förbjudet i sverige för kamphanar att se varandra. men du kanske då kan köpa bakgrunder då. om det är halfmoons så ser det ut som ett d och att det d är 180 grader annars om det är mer så är det en overhalfmon. om det är mindre så är det en super delta men super deltor är mindre populär än halfmoons. du kan inte ge kampfiskarna såna pellets för dom inehåller ju vegetbiliskt och ynglen ska ochså enbart få animaliskt foder jag rekommenderar dig att köpa dr bassleer biofish fodd regular som sort för där är protein halten över 50 procent vilket kampfiskar ska ha eftersom dom är karnivorer. ge inte häller röda mygglarver eller kött från varmblodiga djur. rektangulärt är absolut bäst. om du köper doppvärmare till alla byter blir det nog ochså extremt dyrt eftersom en kampfisk kull är på 150 eller 200 så kostar ju en doppvärmare cirka 100 kroner och om minst hundra överlever så kommar det kosta cirka 10000 tusen kroner så jag tror inte det blir så mycket billigare. men jag måste verkligen gratulera om du lyckats fött up golden nuggets den har ju bara odlats ett fåtal gånger. artemia förresten är ochså mycket bra foder som man måste ochså först ge kampfiksarna när dom blir frismimande det måste också vara levande annars vill nästan ingen kampfisk äta. en bra svensk uppfödare är embra bettas dom jag nyss har köpt en kampfisk av hon har riktigt fina kampfiskar

          Kommentar

          • Jompii
            • July 2011
            • 23

            #6
            Okej, får se till att inhandla lite annan mat och se om jag kan hitta på något angående akvarierna.
            Haha nej, det var inte golden nuggets som jag hade utan helt vanliga ciklider som kallas goldens.
            http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89

            Kommentar

            • viktorbj
              • April 2013
              • 405

              #7
              Jaha jag trodde det var golden nugget du menade

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Nja, jag vet att du vill väl Viktor, men det blir lätt fel ibland. Jag har varit på en hel del mässor de senaste åren, och där deltar mig veterligen de flesta olika sorters kampfiskar. Att fenorna skulle bli stela pga kallare vatten har jag heller aldrig hört. DU behöver heller inte sära på alla yngel om du får ett flertal, honorna går fint att ha tillsammans.
                Har du ett akvarium till kampfiskar i ett normal uppvärmd lägenhet/hus räcker det oftast, det som är viktigt är att luften inte blir för kall då de är labyrintfiskar.
                Kolla även runt i forumet efter andra svar då man kan få svar från många olika håll...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  Har samlat en del länkar åt dig som kommer att ta dig en bit på vägen. Jag är relativt dålig på kampfiskar, jag har ett par CT-hanar idag i olika akvarier då de är redigt goa att kolla på men där stannar kunskaperna egentligen. Det har varit lite för pilligt för mig för att fastna för konceptet men jag vet att det är fullt genomförbart med lite tålamod. Det krävs nog ändå att du kollar upp hur paret trivs ihop, de kan vara rätt tuffa mot varandra. Jag hade en hane som såg ut som en skalad majskolv en gång, honan gillade honom inget vidare.

                  Jag kan inte se varför det skulle vara svårare att få en viss odlingsform att klara sig egentligen, det odlas ju på varenda variant och det är ju sällan man ser något som inte är framavlat på något sätt egentligen. Kollar du på wikipedia-länken så påstås det att majoriteten av Kampfisk (i "akvarieform") är såpass hårt avlad att det inte finns en möjlighet att de skulle klara sig utan människans hjälp. Då spelar det ingen roll vilket fränt namn de har.




                  En artikel som jag verkligen gillar:



                  Och sen lägger jag in lite filmer som kan vara bra och roliga att se.

                  Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

                  Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

                  My Betta Splendens Blue/red Male & his red female are breeding under the bubble nest. You will see the male collecting some eggs & how he is rebuilding the n...


                  Nu finns det ju ett forum som är speciellt inriktat på bettor, gå gärna med där också för där lär det finnas en mängd människor som kan det här bättre än mig. http://www.kampfisk.se

                  Det här med stela fenor och skit har jag aldrig hört talas om. Vi har det såpass varmt i våra hem så det brukar oftast räcka. Någon form av belysning brukar vara nog så effektivt. 10 tusen spänn i doppvärmare är således en ganska kass investering.
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    #10
                    Jag har inte mycket kunskap om kampfisk förutom att jag har ett par st i olika akvarier här hemma. Enbart för att jag tycker att det är en vacker fisk att titta på. Mitt tips är att du i denna tråden ska lyssna på Anders och Mattias

                    Kommentar

                    • Jompii
                      • July 2011
                      • 23

                      #11
                      Tack för dom härliga länkarna/filmerna Mathias!
                      Jag får se vad jag hittar för sorts kampfisk men tanken är väl att jag ska försöka hitta någon fin HM.
                      Just nu så är jag på jakt efter ett fint ca 50L akvarium som jag ska ha hanen i. Jag har absolut inte tänkt att stressa fram något utan tanken är väl att jag ska försöka sätta upp fint hem till en hane som jag sedan ska ha för att lära mig lite mer om kampfiskar.
                      Jag har alltså inte tänkt att så snabbt som möjligt hitta ett par HM och börja odla utan jag vill gärna lära mig lite mer om kampfiskar först innan jag ger på att försöka odla dom. Det är ju trots allt lite skillnad på kampfiskar och vanliga sällskapsfiskar.
                      Jag tror även att själva parningen/odlingen kommer bli bättre om de får vänja sig och "gotta till sig" lite innan man försöker sig på någonting. De presterar nog bättre ju bättre de mår och jag kan tänka mig att de mår sådär direkt efter att man hämtat dom från affären. Det är ju inga ideala förhållanden som de lever i när köper dom.

                      Har även funderat lite på om man ska köpa två likartade fiskar eller om man bara ska ta de man tycker är finast.
                      Nu har jag väldigt dålig koll på vad alla sorters kampfiskar heter men jag kan förenkla det lite:
                      Ska man t.ex köpa två stycken vita eller tycker ni att det är bättre att köpa t.ex en helvit och en röd kampfisk?
                      Det kan ju bli väldigt spännande att se hur avkomman blir om man kör på lite blandat och å andra sidan så är det kanske bättre att ha två stycken som är av "samma ras"..vad tycker ni?

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        #12
                        Kampfisk, frågor

                        Genetiken är svår. Jag kan den inte speciellt bra heller. Det är en mycket mer avancerad fråga än man tänker sig från början faktiskt.

                        Att köra två av samma sort är väl att föredra egentligen, då blir ju avkomman samstämmig i så hög grad som möjligt.

                        Edit: hittade lite genetik

                        Senast redigerad av Mathias Nilsson; 29 May 2013, 23:58.
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • viktorbj
                          • April 2013
                          • 405

                          #13
                          Det spelar nog inte sån större roll men du kan få sämre gener om du parar bara vita med vita eftersom vissa iallafall kampfiskar från thailand så har dom vita väldigt ofta så dåliga gener att dom kan få cancer nu vet jag inte om det är för samma gener i sverige . när jag skrev att man behöver sära på vissa är ju för att visa större konkererar ut mindre. men det skrev jag bara om man vill få alla överleva. jag har iallafall läst att kampfiskar blir stela i fenerna om dom går i kallt vatten.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            #14
                            Vet du hur kallt vatten det var? Det du hade läst om att fenorna stelnar i kallt vatten, allting är ju relativt
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...