Gurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    Gurami

    Tja nördar!!

    Jag undrar ifall det är någon av er som har koll på varför Colisa släktets guramier har gått in i Trichogaster släktet.
    För mig personligen så känns det helt fel, då de både ser och beter sig annorlunda.

    Är det någon här som har koll?

    MVH//Patrik
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Hallå!!??
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      På ett ungefär. De som förut kallades Trichogaster har flyttat till Trichopodus, och Colisa har flyttat till Trichogaster. Så det är inte frågan om någon sammanslagning, bara att man inte kollat tillräckligt noga vem som skrev vad på 1800-talet. Namnbytet har dock inte varit konsekvent överallt - ibland har det blivit fel i en del databaser. Det tråkiga är att namnet Colisa "försvann". Jag tyckte det var vackert.

      Korrekta namn skall vara:

      Trichogaster fasciata
      Trichogaster chuna
      Trichogaster labiosa
      Trichogaster lalia


      Trichopodus trichopterus
      Trichopodus cantoris
      (ormskinnsguramin)
      Trichopodus microlepis
      Trichopodus leerii


      möjligen finns det dessutom en eller flera obeskrivna arter.

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Jag var lite för snabb där. Ormskinnsguramin "bytte" faktiskt namn 2009 från pectoralis till cantoris, men i december samma år bytte den tillbaks till pectoralis. Orsaken var ett försvunnet typexemplar i London som sedan upphittades. Så det kan bli!

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Och det är väldigt enkelt att komma ihåg.

          Tack för att jag fick veta det här.

          Det jobbiga är nu att lära sig det nya för de förra Trichogaster-guramierna.
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          Arbetssätt...