Killi, sjuk av foder? annat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trilobite
    • December 2005
    • 60

    Killi, sjuk av foder? annat?

    Jag har Fundulopanchax sjoestedti som går i en 360-liters med ett fåtal andra fiskar. De borde vara ett år ungefär och jag har haft tre hannar som vuxit till full storlek medan resten ligger lågt. Två av dessa hannar har utvecklat vattenbuksotliknande symptom och dött, en annan hanne har magrat av och avlivats och ett par honor verkar också gått åt under året.

    Jag matar med torrmat, men i huvudsak fryst, blandade sorter för variationen.

    Belastningen av fisk i karet är liten, har stort filter (BTN med filtermatta), mycket växter och lite fisk.

    Känner ni igen problemet? Vad kan det vara? En snubbe på annat forum sa att de kunde blivit förgiftade av frysmaten, vilket jag tyckte kändes märkligt (utom röda mygglarver då, som ju är lite jobbiga i magen på många fiskar har jag för mig)
    Uppsala Akvarieförening
    Finns också på Facebook
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #2
    Hej! vad är det märke utav fodret? jag har tyvärr ingen erfarenhet om frysfoder kan vara giftigt för killifiskar däremot röda mygglarver
    är mycket dåligt foder till fiskar eftersom dom lever där avloppsvatten rinner ut. Fiskarna kanske verkar tycka om fodret men många
    fiskar kan dö i förstoppning och bukvattensot om man ger dem röda mygglarver.

    Kommentar

    • trilobite
      • December 2005
      • 60

      #3
      frysfoder från akvarieteknik. Där ingår iofs röda mygglarver, men jag har mest gett annat.
      Uppsala Akvarieförening
      Finns också på Facebook

      Kommentar

      • viktorbj
        • April 2013
        • 405

        #4
        Jag tycker då att du ska sluta ge röda mygglarver och börja mata med torrfoder också och då bör du isåfall bara köpa utav dr basslerr
        biofish fodd och aquatic nature det är mycket höga kvalitets produkter och hur ofta brukar du göra rent i akvariet och vad är det
        för andra fiskar du har i akvariet vissa killifiskar kan vara mycket skygga och måste ibland vara i artakvarium

        Kommentar

        • trilobite
          • December 2005
          • 60

          #5
          Andra fiskar är dvärgpansarmalar, grenmalar och ett par dvärgciklider. Killlisarna är de dominanta i akvariet och hannarna är kanske tre ggr så stora som dvärgciklidparet.

          Jag har låg belastning och stort filter, gör rent med seriöst vattenbyte en gång i månaden kanske.
          Uppsala Akvarieförening
          Finns också på Facebook

          Kommentar

          • viktorbj
            • April 2013
            • 405

            #6
            En gång i månaden tycker jag låter för lite man bör göra rent en gång i veckan eller varannan vecka när du menade seriöst vattenbyte
            menade du då att du tar bort allt vatten ?

            Kommentar

            • tazzrat

              • July 2012
              • 211

              #7
              Är inte hur ofta- och hur mycket beroende på bl a storlek av akvarium, vattenkvalitet samt vad som finns i akvariet? Ett litet akvarium kräver väl mer frekventa byten än vad ett stort gör t ex?

              Kommentar

              • Tobbe R
                • May 2009
                • 654

                #8
                Dessa fiskar är årstidsfiskar och blir inte särskilt gamla. Det kanske är ålderssymptom? Hur länge de lever i akvarium beror bl.a. på vattentemperaturen.

                Tobbe

                Kommentar

                • trilobite
                  • December 2005
                  • 60

                  #9
                  Ursprungligen postat av viktorbj
                  En gång i månaden tycker jag låter för lite man bör göra rent en gång i veckan eller varannan vecka när du menade seriöst vattenbyte
                  menade du då att du tar bort allt vatten ?
                  Nej, jag tar 1/4 - 1/3 kanske. Det är väl ingen människa som byter allt akvarievatten heller.

                  Jag har nästan ingen fisk i karet och ett jättefilter, så jag bedömer att man inte behöver så frekventa byten. Men det handlar givetvis om lathet också.

                  Snäckorna förökar sig inte särskilt, så jag övermatar i alla fall inte. Har dessutom hur mycket växter som helst, så det finns mycket som kan ta hand om avfallsprodukter etc från fisk och matning.
                  Uppsala Akvarieförening
                  Finns också på Facebook

                  Kommentar

                  • trilobite
                    • December 2005
                    • 60

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tobbe R
                    Dessa fiskar är årstidsfiskar och blir inte särskilt gamla. Det kanske är ålderssymptom? Hur länge de lever i akvarium beror bl.a. på vattentemperaturen.

                    Tobbe
                    Har också tänkt på det, men de är bara ett år gamla, en bekant hade haft dem i tre år utan problem. De är ju inte riktiga årstidare utan bianuella, har en längre livscykel än riktiga årstidsfiskar. Har väl en 23 - 24 grader.
                    Uppsala Akvarieförening
                    Finns också på Facebook

                    Kommentar

                    • viktorbj
                      • April 2013
                      • 405

                      #11
                      Det är ju rätt att man ska anpassa sig till värdena i alla akvarium men det jag har märkt är att när jag byter vatten oftare så läcker många utav mina fiskars sår som dom ibland brukar få till exempel jag har ensam kampfiskhanne i ett 54 liters akvarium där så gör
                      jag rent en gång i veckan och den verkar må extremt bra När jag gör rent i mina akvarium så tar jag bara bort 10 % vatten i veckan
                      och fiskar mår ju mycket bättre med små vatten byten ofta inte stora vatten byten sällan

                      Kommentar

                      • trilobite
                        • December 2005
                        • 60

                        #12
                        Ursprungligen postat av viktorbj
                        och fiskar mår ju mycket bättre med små vatten byten ofta inte stora vatten byten sällan
                        Ja.

                        Vi har 13 akvarier, två barn och tre nakenkatter som regelbundet behöver badas och bytas vatten i, så det är bara vanlig utbrändhet som gör att det blir så sällan.
                        Uppsala Akvarieförening
                        Finns också på Facebook

                        Kommentar

                        Arbetssätt...