Clownkilliyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maligne

    • September 2012
    • 188

    Clownkilliyngel

    Vet någon om clownkillis brukar äta sina egna yngel? Har läst att äldre syskon eventuellt gör det, men föräldrarna då?
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Varför skulle föräldrarna inte låta sej smaka?
    Jag menar vet de ens om att de är föräldrar?
    Det här är ju ingen yngelvårdande art så räkna med föräldrarna som en fara för ynglen.

    Hur kan man minska risken?
    Förflyttning av den ena eller andra parten.
    Erik Åhlander hade ett trix som gick bra för flertalet liknande arter:
    Mata med nykläckt artemia - så får föräldrarna något annat att jaga.
    Och ynglen kanske också får en bit:
    Jag läste i ett engelskt killiforum att även dessa små killiyngel kan slita av benen på nauplierna.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Maligne

      • September 2012
      • 188

      #3
      Var mest lite nyfiken, är ny på killis och hur de fungerar.
      Jag har inget passande kar att flytta någon av dem till just nu, så det får nog bli "naturens gång" i karet.
      Det måste dock ha varit det pyttigaste jag sett i yngeväg hittills, trodde det var ett litet skräp tills jag såg stjärten.

      Kommentar

      • oaken
        • September 2006
        • 901

        #4
        Om du har mycket växter (flytväxter är bra yngelskydd framför allt) kan några yngel alltid överleva. Som du har noterat har Clownkillin mycket små yngel och de kommer till en början äta infusorier som finns bland växterna. Så växterna har två funktioner, de erbjuder både skydd och mat

        Kommentar

        • BengtO
          • May 2005
          • 216

          #5
          Om du bara har ett par vuxna fiskar brukar de inte röra ynglen alls. Brukar bli en hel del efter ett tag. Vill du få fler kan du skopa upp de största och flytta dom till en liten burk, räcker gott och väl med 5l. för att dra upp dom till vuxen storlek.

          Kommentar

          • Maligne

            • September 2012
            • 188

            #6
            Flytväxter har jag mycket, och bara ett par av de vuxna. Dock finns det räkor i karet också, men de är kanske mer intresserade av rommen än ynglen?
            Jag hade inte planerat för överlevnad av yngel, så vi får se hur det går. Det hade ju varit kul dock. Får se om det går att knö in nåt mer litet kar i nåt hörn framöver...

            Kommentar

            • trilobite
              • December 2005
              • 60

              #7
              Min fru har vildfångade clownkillis sedan ett halvår, hade en grupp på sex (två hannar) men nu är det bara fyra kvar, tre honor en hanne. Liten burk men tätt planterad.

              Har inte sett ett enda yngel trots att det är väldigt mycket javamossa och annan vegetation. Vi har provat att byta vatten och pysslat men det verkar inte bli någon lek. Någon som har erfarenheter?
              Uppsala Akvarieförening
              Finns också på Facebook

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Förr påstods det att de lokala exportörerna var väldigt skickliga på blanda ihop just clownkillis på så sätt att hannar o honor kom från olika fångstlokaler och därför ofta inte fick fertila ägg. Vet inte hur det är nu. Monrovia är ju mer beteckningen på utskeppningshamnen än fångstlokalen. När jag själv hade clownkillis i Uppsala hade jag dem i mjukgjort vatten:
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                Arbetssätt...