Ny kampfisk dog direkt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • admas
    • March 2013
    • 2

    Ny kampfisk dog direkt!

    Hej,

    Jag har ett 25-liters nystartat akvarium. Har varit igång i 5 dagar. I akvariet finns en liten pump (Aquael Fan mini Plus), doppvärmare, fin sand, 3st växter samt lite prydnader.

    Vattnet är fräscht och klart och jag har hällt i två sorters medel från djuraffären, nitrivec och aquatan. Temperaturen är 27 grader.

    Igår köpte jag en kampfisk-hane, blå och jättefin. Tog hem honom och släppte i honom efter konstens alla regler (påse i vattnet, koppning osv). Han simmade runt ett tag och ställde sig sedan att sova bakom doppvärmaren.
    Imorse simmade han runt lite slött men när jag kom hem från jobbet var han död!
    Varför?!
    Har läst att det kan vara pumpen men då jag gärna vill ha ett litet stim om några veckor och såklart ett rent akvarium tänkte jag att det ändå var bra att ha en liten pump. Finns det någon annan förklaring? Hann aldrig börja mata honom...
  • Halofan
    • July 2011
    • 30

    #2
    Är inte 25-liter lite väl litet för en kampfisk? Har för mig att man ska ha minst 35 liter för en siamesisk kampfisk.

    Skulle även säga att man nog ska låta akvariet mogna något längre innan man släpper ner kampfisk, men på det kan jag inte vara helt säker. Hur var vattenvärdena när du släppte ner honom?
    Senast redigerad av Halofan; 21 March 2013, 14:04.

    Kommentar

    • admas
      • March 2013
      • 2

      #3
      Värdena var perfekta. Hade en sticka som mätte nitrit plus 5 ämnen till.

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Stickor är tyvärr väldigt opålitliga..
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • Moppan
          • April 2012
          • 47

          #5
          Värdet eller storleken på karet. Han kan även varit stressad av allt!

          Kommentar

          Arbetssätt...