Boeseman´s regnbågsfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rolnor
    • June 2007
    • 143

    Boeseman´s regnbågsfisk

    Köpte fem stycken, i Thomas Zoologiska i Karlskoga, sjyst storlek, blandat två honor och tre hanar. Dom är riktigt snälla mot varandra, kivas lite men inget allvarligt. Dom är stresskänsliga och blir helt mörka vid slamsugning av botten/vattenbyte. Dom kommer förhoppningsvis vänja sej vid detta. Antagligen är dom inte helt vuxna och jag hoppas att dom färgar ut ännu mer med tiden. Har haft Glossolepis incisus tidigare och dom var väldigt tacksamma, tåliga fiskar, hoppas Boeseman´s är likadan.
    Jag undrar om det finns nån här som fått dessa att leka? I affären hade dom fått yngel vid ett tillfälle så det är inte omöjligt.
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    #2
    Hej
    Jag har sex Boeseman, tre hanar, tre honor, särskilt en hane och två honor (en åt gången) brukar brukar leka. Problemet är att de är tillsammans med andra regnbågsfiskar och dessa backar ju inte för korsbefruktning. Jag har därför inte fångat in de yngel jag sett utan djungelns lag har fått råda.
    Av mina regnbågar har den största Boeseman varit akvariets mest aktive Don Juan och jag har inte sett honom uppvakta Kutubu, Parkinsson, Affinis, Röd samt Herbertaxelrodi, så jag misstänker att de tre yngel jag räddat och har i ett akvarie med mindre fisk är Boeseman, de är knappa två cm och jag kan inte avgöra dess sort ännu. Om de visar sig vara en produkt av korsbefruktning vet jag inte vad jag skall göra med dem, stutabåset kanske.
    Så undvik att ha dem tillsammans med andra regnbågar om du vill ha yngel.

    Hälsningar Johan
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #3
      Här finns lite om dom

      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • rolnor
        • June 2007
        • 143

        #4
        Ursprungligen postat av Marten88
        Hej
        Jag har sex Boeseman, tre hanar, tre honor, särskilt en hane och två honor (en åt gången) brukar brukar leka. Problemet är att de är tillsammans med andra regnbågsfiskar och dessa backar ju inte för korsbefruktning. Jag har därför inte fångat in de yngel jag sett utan djungelns lag har fått råda.
        Av mina regnbågar har den största Boeseman varit akvariets mest aktive Don Juan och jag har inte sett honom uppvakta Kutubu, Parkinsson, Affinis, Röd samt Herbertaxelrodi, så jag misstänker att de tre yngel jag räddat och har i ett akvarie med mindre fisk är Boeseman, de är knappa två cm och jag kan inte avgöra dess sort ännu. Om de visar sig vara en produkt av korsbefruktning vet jag inte vad jag skall göra med dem, stutabåset kanske.
        Så undvik att ha dem tillsammans med andra regnbågar om du vill ha yngel.

        Hälsningar Johan
        Tack för input Johan!

        Är det inte lite spännande med korsbefruktning??
        MVH

        Kommentar

        • Marten64

          • July 2012
          • 1020

          #5
          Visst är det lite spännande, men i de flesta fall tror jag att resultaten inte blir lyckade, det blir ett mellanting utan destinkta karaktärs drag, jag tror att jag själv råkade köpa en utblandad Herbertaxelrodi där det mörka mittbandet var suddigt och fisken i övrigt var gulbeige. Dessa vill man absolut inte få ut på marknaden, men det blir intresseant och se dem växa till sig.
          // Johan
          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

          Kommentar

          • rolnor
            • June 2007
            • 143

            #6
            Har fixat en lekmopp till min Boeseman´s och dom leker mest hela förmiddan, men jag har inte fått någon rom ännu, kanske är dom för unga? Jag matar med flingfoder som dom slukar begärligt, kanska det krävs fryst foder för att få fart på romproduktionen?

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              #7
              Jag såg aldrig romen så flytta bara över moppen till "kläckkaret" och låt den vara där ett par veckor.
              Jag körde bara med flingfoder.
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • Mariech
                • November 2013
                • 15

                #8
                Hur blev utseendet på hybrid ynglen?

                Kommentar

                • Marten64

                  • July 2012
                  • 1020

                  #9
                  Jag skall försöka plåta någon av dem, återkommer de närmaste dagarna med bild.
                  //Johan
                  / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                  Kommentar

                  • Marten64

                    • July 2012
                    • 1020

                    #10
                    Hej
                    De tre ynglen är nu 6-4 cm, en Boesemani hane samt två Herbertaxelrodi dessa är eventuellt hybrider kan ej avgöra detta ännu.
                    Bilden visar den mindre av dessa.
                    Bifogade filer
                    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                    Kommentar

                    • Mariech
                      • November 2013
                      • 15

                      #11
                      1 år o fortfarande yngel! Jag har själv nyfödda hybrid yngel mellan Boesemani hona o Glossolepis incisus hane. Jag är väldigt nyfiken på hur dessa kommer se ut men har hittat lite bilder på det förmodliga resultatet. När det gäller ynglen så har jag fått till mej att man kan "odla" dom för snabbare tillväxt. Det låter inte som en sund hantering men hur ofta har du matat dina?

                      Kommentar

                      • Mariech
                        • November 2013
                        • 15

                        #12
                        PS. Vore kul med bild när de färgat ut

                        Kommentar

                        • Marten64

                          • July 2012
                          • 1020

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mariech
                          1 år o fortfarande yngel! Jag har själv nyfödda hybrid yngel mellan Boesemani hona o Glossolepis incisus hane. Jag är väldigt nyfiken på hur dessa kommer se ut men har hittat lite bilder på det förmodliga resultatet. När det gäller ynglen så har jag fått till mej att man kan "odla" dom för snabbare tillväxt. Det låter inte som en sund hantering men hur ofta har du matat dina?
                          Jag har inte påskyndat ynglens tillväxt, de har mer eller mindre bara fått hänga med. Yngel kan man ju mata ofta och väl om man har möjlighet, 5-6 ggr per dag. Dessa har bara fått mat en gång per dag, de har även vuxit upp i ett ganska litet kar.
                          // Johan
                          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...