När kommer färgen på mina mosaikgurami?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JiBe
    • November 2012
    • 135

    När kommer färgen på mina mosaikgurami?

    Köpte två par mosaikguramis för ca tre veckor sedan. Än så länge så är de ju väldigt färglösa mot hur de skall vara. Vad beror detta på? Enligt där jag köpte de så berodde det på att det inte fanns någon växtlighet i karen och därför så fick de inte heller någon färg. Men hur lång tid brukar detta ta? Eller beror det på något helt annat? Tycker iofs att hannarna börjar bli något svagt lite rödare på maggen

    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk 21360866672.866974.jpg
Visningar: 1
Storlek: 69,1 KB
ID: 2183871
  • Dr.Dork
    • December 2012
    • 263

    #2
    Sv: När kommer färgen på mina mosaikgurami?

    Inte vet jag, men kan ju va ljuset? Tycker nåt ser lite skumt ut, vad har du för lysrör?

    Annars kan kanske lite flytväxter, med långa rotsystem göra dem mer trygga?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      De färgar ut med stigande ålder, och dina ser inte sådär jättegamla ut. Om 5-6 månader kommer de troligen att ha färgat ut än mer för att bara bli snyggare ju äldre de blir.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • JiBe
        • November 2012
        • 135

        #4
        När kommer färgen på mina mosaikgurami?

        Då vet jag att de kommer så småningom då i alla fall Är det viktigt att ha mycket flytväxter också? Just nu har jag inga alls.

        Lysrören jag har är standardrören som satt i från början i mitt Juwel-kar. Bilden är tagen med mobilen, kanske är det därför det ser skumt ut?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Flytväxter är inget måste, däremot kan du låta växter växa upp mot ytan om du har sådana, det brukar vara uppskattat.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • JiBe
            • November 2012
            • 135

            #6
            Det har nu gått ett halvår sedan jag ställde frågan om färgen på mina guramis, och de har fortfarande inte färgat ut något nämnvärt. Knappt man ser någon skillnad alls faktiskt. Det jag nu funderar på är att känner de sig inte tillräckligt trygga för att färga ut, eller hänger allt på åldern? Behöver jag vänta ytterligare ett halvår på att de skall få sina vackra färger, eller behöver jag trygga till det lite extra för mina firrar med lite mer gömslen? Skall se om jag inte kan få till en bild under morgondagen om det skulle vara intressant.

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #7
              Det kan ju vara så att han kanske aldrig kommer att få så mycket mer färg, olika hannar får olika mycket färg.

              MVH//Patrik
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av JiBe
                Det har nu gått ett halvår sedan jag ställde frågan om färgen på mina guramis, och de har fortfarande inte färgat ut något nämnvärt. Knappt man ser någon skillnad alls faktiskt. Det jag nu funderar på är att känner de sig inte tillräckligt trygga för att färga ut, eller hänger allt på åldern? Behöver jag vänta ytterligare ett halvår på att de skall få sina vackra färger, eller behöver jag trygga till det lite extra för mina firrar med lite mer gömslen? Skall se om jag inte kan få till en bild under morgondagen om det skulle vara intressant.
                Gör så, men som med de flesta fiskar har utfärgning med trygghet/trivsel att göra .
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • ilzetas
                  • January 2011
                  • 278

                  #9
                  Jag tänker att det kan ha att göra med dominans också. Min mosaikhane har gått med bl.a. en otroligt dominant marmorhane. Och färgen på mosaikhanen är knappt förändrad sedan jag köpte honom.
                  Kuriosa är att marmorhanens eviga fighter med en blå äldre hane eskalerade från att hända ibland till att pågå timtal varje dag och till slut jagade han honorna från "arenan" med sådan frenesi att dom började se smått stressade ut. Så marmorhanen fick flytta till scalarerna...
                  Det var med en viss oro jag koppade in honom eftersom scalarerna är mycket större än honom. Men se på f-n, marmorkillen simmar runt som en prins i det dubbelt så stora karet och har inga problem med scalarernas inbördes revir. Lugn råder igen hos guramisarna, t.o.m. är det lite för lugnt ibland
                  300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

                  Kommentar

                  • JiBe
                    • November 2012
                    • 135

                    #10
                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2439.jpg
Visningar: 1
Storlek: 93,5 KB
ID: 2148871

                    Här kommer då en bild på en av mina guramis. Har för tillfället två hannar och en hona. Gällande det där med dominans så tycker jag nog att det är dessa hannar som styr och ställer lite i karet. Båda två brukar vara på honan och även jaga mina andra guldguramisar till och från. Så rent spontant så känns det som om det är någon av dessa två som i så fall är den dominante i karet.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Den ser ut att vara på väg att bli vuxen, jag tror du ska vänta lite till och se vad som händer. Lite flytväxter så det blir lite mer dunkelt kan vara lite hjälp.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • JiBe
                        • November 2012
                        • 135

                        #12
                        När kommer färgen på mina mosaikgurami?

                        Jag har vallisneria som växer värre än ogräs som jag just klippte ner lite. Men det är väl bara att låta den växa igen så det blir lite mer för dem att gömma sig under

                        Kommentar

                        Arbetssätt...