Hur många Betta imbellis kan man ha i ett 80L-akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Josie
    • November 2009
    • 36

    Hur många Betta imbellis kan man ha i ett 80L-akvarium?

    Jag är nybörjare på labyrintfiskar och skulle behöva lite råd.
    Jag har insett att de inte är de lättaste av fiskar i och med att de är revirhävdande och kan bli väldigt tuffa mot varandra. Men de är ju också enormt faschinerande så jag vill ge det ett försök.

    Jag har 6 st halvvuxna äppelsnäckor & 2 Kanelkuhliiålar i 80L.

    Tror ni att det kommer funka att stoppa ner några Betta imbellis?
    Hur många B. imbellis och antal av vardera kön skulle passa i så fall?
    Kommer de att bita äppelsnäckorna i spröten hela tiden?
    Är det stor risk att jag hamnar i en situation där jag måste placera ut x-antal speciellt bråkiga individer i separata akvarium? Det vore lite olyckligt då jag försöker hålla mig till de 3 burkar som jag har nu.
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Det borde gå bra att kunna ha 4 stycken utan problem med en del växter i burken bara..
    Skulle nog stoppa ner 1 hane och 3 honor i så fall..

    Tror inte att de kommer vara på snäckorna..

    Att labyrintfiskar slåss med varandra får man helt enkelt ta, det är så de funkar..
    Nej jag tror inte att du kommer få någon överdrivet aggresiv fisk i gruppen..
    Om du inte vill chansa på att du ka få ihop en bra fungerande grupp så kan du ha enbart en betta..
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Josie
      • November 2009
      • 36

      #3
      Ok, det låter bra!
      Att det är lite gruff och lite flikiga fenor är inget stort problem. Men om det blir ständig jakt i akvariet och/eller någon firre stryker med är det ju inget kul.

      Pikachu, vet du om B. imbellis är lika känsliga för fenröta som B. splendens?