Hur många Betta imbellis kan man ha i ett 80L-akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Josie
    • November 2009
    • 36

    Hur många Betta imbellis kan man ha i ett 80L-akvarium?

    Jag är nybörjare på labyrintfiskar och skulle behöva lite råd.
    Jag har insett att de inte är de lättaste av fiskar i och med att de är revirhävdande och kan bli väldigt tuffa mot varandra. Men de är ju också enormt faschinerande så jag vill ge det ett försök.

    Jag har 6 st halvvuxna äppelsnäckor & 2 Kanelkuhliiålar i 80L.

    Tror ni att det kommer funka att stoppa ner några Betta imbellis?
    Hur många B. imbellis och antal av vardera kön skulle passa i så fall?
    Kommer de att bita äppelsnäckorna i spröten hela tiden?
    Är det stor risk att jag hamnar i en situation där jag måste placera ut x-antal speciellt bråkiga individer i separata akvarium? Det vore lite olyckligt då jag försöker hålla mig till de 3 burkar som jag har nu.
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Det borde gå bra att kunna ha 4 stycken utan problem med en del växter i burken bara..
    Skulle nog stoppa ner 1 hane och 3 honor i så fall..

    Tror inte att de kommer vara på snäckorna..

    Att labyrintfiskar slåss med varandra får man helt enkelt ta, det är så de funkar..
    Nej jag tror inte att du kommer få någon överdrivet aggresiv fisk i gruppen..
    Om du inte vill chansa på att du ka få ihop en bra fungerande grupp så kan du ha enbart en betta..
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Josie
      • November 2009
      • 36

      #3
      Ok, det låter bra!
      Att det är lite gruff och lite flikiga fenor är inget stort problem. Men om det blir ständig jakt i akvariet och/eller någon firre stryker med är det ju inget kul.

      Pikachu, vet du om B. imbellis är lika känsliga för fenröta som B. splendens?
      Jag hade ett par med B. splendens för några år sedan. Honan var jätte fin men hanen vantrivdes i sällskapsakvariet och var ständigt sjuk. Jag drog slutsattsen att han nog var för avlad på utseende och helt enkelt inte hade något vidare imunförsvar.

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Jag tror att det bara är splendens som är känslig, då den är sönderavlad..
        Man ska inte ha sönderavlade fiskar anser jag..
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • Josie
          • November 2009
          • 36

          #5
          Nä, jag instämmer helt och hållet.
          Men jag har ju som sagt inte stenkoll på labyrintfiskar, så jag vet inte hur avlad B. imbellis är.
          På några av bilderna jag har googlat fram är arten rätt lik B. splendens.

          Jag vill egentligen bara ha en rellativt lättskött Betta som är någorlunda fin att se på.
          Jag tycker bettornas beteende är förtjusande. De liksom glider omkring i akvariet och kikar på saker och ting. Det ser verkligen ut som att de klurar. I varje fall var B. splendens honan jag hade sådan.

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Ja, de är väldigt lika splendens och jag tror även att de båda arterna är rätt nära släkt inom betta-slättet..

            Om du vill hitta en passande betta så skulle jag rekommendera dig att ta en titt inne i en butik som heter Södermalms akvarieaffär..
            Han som äger stället är helt fenomenal på fiskar, växter och vad det nu kan vara som rör små akvarier..

            Det finns mängder av labyrintfiskar som man kan ha till små akvarier..
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • Josie
              • November 2009
              • 36

              #7
              Jo, jag känner till affären och gillar den verkligen. Brukar kika in där då och då. Anledningen att jag siktat in mig på B. imbellis just, är att de rankas som rellativt lätt skötta. Faktiskt så hade Janne fåt in ett gäng strax efter jul, men jag tänkte inte så mkt på det då. Jag får gå dit och diskutera saken med honom.

              Kommentar

              Arbetssätt...