Köpa fler mosaikgurami med ensam hona?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tixe
    • January 2003
    • 114

    Köpa fler mosaikgurami med ensam hona?

    Ett ämne som tagits upp förut, men jag vill ändå gärna ha era synpunkter...

    Jag har ett 100 liter som just nu bebos av 2 ansictrus, 5 kardinaltetra och 1 mosaikgurami. Mosaikguramin är en hona på 12 (!) år. Från början hade hon sällskap av en hane och en hona, hanen dog efter något år, och nu har den sista honan varit ensam i ett par år sedan den andra honan också dött.

    Jag vill gärna ha fler mosaikguramin, gärna ca 5-6 st.

    Mina frågor:
    Är det för mycket att ha 5-6 mosaikgruamin tillsammans? Bör det i så fall bara vara 1 hane och resten honor, eller 2 hanar och 3-4 honor?

    Är det möjligt att köpa nya guramin nu, eller kommer det stressa gammelfisken? Jag har svårt att tro att hon kommer vara agressiv mot de nya? Hon är väldigt lugn och sävlig, kanske tar åldern ut sin rätt. Kanske kan det funka att bara köpa honor nu, och evenutellt köpa till nån hane efter hon gått bort (skrället måste väl dö nån gång )?

    Jag vet inte om det är dumt att chansa, jag vill inte att hon ska må dåligt så här på ålderns höst. Men jag har liksom tänkt i flera år nu att jag ska vänta tills hon dör. Och nu undrar jag om hon kanske har evigt liv tanten....
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Jag skulle i det bestämdaste vilja påpeka att 100l är lite i minsta laget även för en gurami av den storleken, jag är djupt förvånad över att de i han slå ihjäl varandra inom loppet av max tre år..

    Må så vara att mosaiken inte är lika stökig som blåguramin men de kan stressa ihjäl varandra rätt duktigt de med om de vill..

    Jag skulle personligen aldrig komma på tanken att lägga ner mer än en mosaik gurami i ett akvarium på under 160 liter..

    Guramier är territoriella mot varandra och vill inte ha med varandra att göra på det sättet, enda gången de söker upp varandras sällskap vad jag vet är under leken..
    Kanske i naturen när de måste till ett nytt ställe för att kunna hitta mat nog att de kan tollera varandra för trygghetens skull..
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Visserligen anger Zoopet 100 liter som minimistorlek för mosaikgurami, men håller med, känns i minsta laget. Skulle möjligtvis använda ett 100-liters som lekakvarium, där hanen får leka av en hona, och se´n flytta honan till ett annat kar. Vill man testa, så får man nog inte ha så mycket annat i karet, och hålla koll på eventuella aggressioner. Mosaikguramin är ju rätt lugn i förhållande till sin släkting Trichogaster trichopterus (blå/guld/marmor).
      Senast redigerad av Shepard; 28 January 2013, 19:21.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Nu tycker inte jag att territorialiteten hos mosaikguramin är särskilt utvecklad, men hur många territorier ett akvarium rymmer beror ofta mer på hur det är inrett än hur många liter vatten det rymmer. Med mycket gömställen brukar det gå alldeles utmärkt med 5-6 mosaikgurami på 100 liter, åtminstone en tid, även om det dubbla inte är fel (de kan bli riktigt pampiga i ett väl tilltaget akvarium) - och under förutsättning att det inte tillkommer ytterligare fiskar. Kardinaltetrorna gör att guramina inte blir så skygga. Alltid när man håller territoriella fiskar är det bra att ha ett extra akvarium att ta till om något skulle gå snett. Ibland dyker det upp enstaka fiskar som inte har läst att de tillhör en snäll och stillsam art!

        Om man absolut vill ha ett antal av en territoriell art lite för trångt kan det gå lättare om man bara har hanar eller bara honor - lite beroende på art.

        Däremot tror jag risken är ganska stor att din gamla hona dör av förändringen.

        Kommentar

        • Tixe
          • January 2003
          • 114

          #5
          Tack för svaren, även om de var i lite varierande trevlighetsgrad. (Tack Erik för trevligt svar)
          Nej, jag tänker inte chansa och slänga i fler fiskar än vad som kommer må bra, det var därför jag frågade, men tack ändå trots idiotförklaringen.
          Jag hoppas att min guramihona har mått bra under sina 12 år, hon står ofta bland sina växter men är inte direkt skygg utan kommer gärna fram och brukar vara först på maten. Jag tolkar era svar som att jag inte bör stressa henne med mer förändringar än nödvändigt, och kommer nog inte köpa fler fiskar alls så länge hon finns kvar.

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Jag har hört eller läst någonstans att ju äldre en gurami är desto känsligare är den för förändringar i miljön..
            Vet dock inte riktigt varför..
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            Arbetssätt...