Går det ens att få tag i honor av Iriatherina werneri - Trådfenad regnbågsfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Hall

    • January 2013
    • 11

    Går det ens att få tag i honor av Iriatherina werneri - Trådfenad regnbågsfisk?

    Jag är sedan en tid tillbaka återfallsakvarist och har två mindre kar (platsbrist) på 90 respektive 50 liter och ny här på zoopet

    Gjorde det man ska akta sig för, men alltid råkar ut för, jag impulsköpte fiskar till mitt växtakvarium (50 liter). Trådfenorna är ju vansinnigt vackra, men tydligen svårt att få tag i honor. Är det någon som vet varför det är så, och om det går att köpa några honor någonstans?

    Mitt gäng av herrar mår bra, men jag vill såklart hitta lite kvinnlig fägring så de visar sig från sin bästa sida. Förresten, är ph 6,5 för lågt för den här arten? Tacksam för all eventuell respons!
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    ööh aldrig haft problem att få tag i werneri. min butik har mer eller mindre alltid dom hemma. annars bestälelr jag av dom,

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #3
      Sv: Går det ens att få tag i honor av Iriatherina werneri - Trådfenad regnbågsfisk?

      Har sett dem många ggr i olika butiker men som du säger är det alltid bara hanar tyvärr.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • addo
        • January 2007
        • 609

        #4
        Jag har också haft stora problem med det, uppskattningsvis 1:15 är honor i min erfarenhet. Sen verkar hanarna stressa ihjäl varandra med sitt eviga spelande, då man alltid slutar med en hane och de få honor man fått tag på.

        Min teori är att odlarna sorterar ut de finaste hanarna för avel, sparar alla honor själva och säljer de överflödiga hanarna. De flesta köparna är nog glada då hanarna är färggladast och gemene man inte reagerar på att hanarna med lägst rang trillar av pinn med jämna mellanrum.

        I naturen lever dom i harem vilket också tallar för att odlarna håller dem på det viset.

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Har också letat efter honor, men de är väldigt sällsynta, tyvärr.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • Erik Hall

            • January 2013
            • 11

            #6
            Ursprungligen postat av addo
            Jag har också haft stora problem med det, uppskattningsvis 1:15 är honor i min erfarenhet. Sen verkar hanarna stressa ihjäl varandra med sitt eviga spelande, då man alltid slutar med en hane och de få honor man fått tag på.

            Min teori är att odlarna sorterar ut de finaste hanarna för avel, sparar alla honor själva och säljer de överflödiga hanarna. De flesta köparna är nog glada då hanarna är färggladast och gemene man inte reagerar på att hanarna med lägst rang trillar av pinn med jämna mellanrum.

            I naturen lever dom i harem vilket också tallar för att odlarna håller dem på det viset.
            Jag tror det är korrekt, surt hur som helst. Å andra sidan, jag hade ju inte behövt köpa dem

            Kommentar

            Arbetssätt...