Killi frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bagheera
    • November 2012
    • 41

    Killi frågor

    Eftersom det verkar omöjligt att hitta användbar information om killi fiskar så kollar jag av kunskapen här.

    Första frågan är: vad ger man killi yngel för mat?

    Andra frågan: Kan man ha amanoräkot i samma 220 liters akvarium killisar?

    tacksam för svar
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    1. Vad gäller killiyngel kan man ge de flesta nykläckt levande artemia direkt. Det finns en del mindre arter som behöver mindre levande foder och en del större arter som givetvis behöver större levande foder direkt. Jag hoppas att det där med levande foder gick igenom.
    2. Beror på den relativa storleken...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • bagheera
      • November 2012
      • 41

      #3
      Är artemia det enda som gäller eller finns det andra sätt att mata? Jag har bombat på med det jag hade hemma. Och det va jbl's baby mat. Och det enda ynglet jag sett hittills va ganska stort så den måste ha ätit nånting iallafall.

      gällande räkorna förstår jag inte svaret. Är det storleken på räkorna som avgör?

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Min erfarenhet är: inga räkor om man vill få fiskyngel (men jag kan ju ha prövat ovanligt elaka och hungriga räkor!).

        Enstaka yngel verkar kunna klara sig på det som finns - förutsätter att man inte håller akvarierna för rena. Jag har just hittat ett yngel av Schistura cf balteata (ett fåtal spontana yngel rapporterade totalt i världen - ingen avsiktlig odling känd!) i ett akvarium med mer än 15 andra arter - och det ynglet har då aldrig blivit matat med något speciellt foder!

        Men det här är undantag. Vill man regelbundet hitta yngel i sina akvarier så är dagligt tillskott av nykläckt artemia om inte en förutsättning, så åtminstone den enklaste lösningen. Det är inte bara att ynglen behöver tillräckligt med levande foder, det gör också större fiskar mindre benägna att äta upp yngel - artemia är lättare att fånga, och fiskar är lata.

        Kommentar

        • bagheera
          • November 2012
          • 41

          #5
          Ursprungligen postat av Erik Åhlander
          Min erfarenhet är: inga räkor om man vill få fiskyngel (men jag kan ju ha prövat ovanligt elaka och hungriga räkor!).

          Enstaka yngel verkar kunna klara sig på det som finns - förutsätter att man inte håller akvarierna för rena. Jag har just hittat ett yngel av Schistura cf balteata (ett fåtal spontana yngel rapporterade totalt i världen - ingen avsiktlig odling känd!) i ett akvarium med mer än 15 andra arter - och det ynglet har då aldrig blivit matat med något speciellt foder!

          Men det här är undantag. Vill man regelbundet hitta yngel i sina akvarier så är dagligt tillskott av nykläckt artemia om inte en förutsättning, så åtminstone den enklaste lösningen. Det är inte bara att ynglen behöver tillräckligt med levande foder, det gör också större fiskar mindre benägna att äta upp yngel - artemia är lättare att fånga, och fiskar är lata.
          Hmm jag släppte ner två stycken amano-räkor förut för att testa och dem begav sig genast till den platsen jag sett killi-ynglet. Killi-ynglet har jag dock sett långt efter räkornas ankomst. Räkorna har jag(inte helt oväntat) inte sett sen jag släppte ner dem.

          Gällande yngel så köpte jag faktiskt bara killi-fiskarna för att dem va ovanliga. Så jag är inte intresserade att odla dem. Inte idag iallafall. Kanske detta kommer senare i framtiden men då får dem ett eget akvarium i så fall.

          tack för svaret!!

          Jag ska testa att köpa fler räkor så får vi se om dem får vara i fred eller om killi-fiskarna.

          Kommentar

          • bagheera
            • November 2012
            • 41

            #6
            Uppdate!

            fyra yngel kan jag idag räkna till! Dem börjar dessutom bli stora så dem klarar sig nog. Läste någonstans att om man ska vara seriös så ska man inte mata med flingmat. Kan hälsa att det gått hur bra som helst! Nu har dem blivit så stora så dem äter frysta mygglarver

            Kommentar

            Arbetssätt...