Någon som har erfarenhet av Pseudomugil iriani?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nabyh
    • January 2013
    • 11

    Någon som har erfarenhet av Pseudomugil iriani?

    Har fått hem fem stycken "Red neon". Vilken erfarenhet har ni av dessa fiskar? Vad utfodrar ni dem med? Vilka andra fiskar går de ihop med?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag har inte haft den men den är mer känd under namnet P. cf. paskai, eller kanske inte en del menar att de är olika arter men närbesläktade.
    Den senare finns med bland goldartbeskrivningarna på Zoopet men den vill ha surt och relativt varmt vatten. Känslig art som bäst hålls i ett litet artakvarium (i alla fall enbart ihop med små fredliga fiskar). Stimfisk som vill ha en hel del växter och är en jäkel på att hoppa.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Nabyh
      • January 2013
      • 11

      #3
      Aha, det är därför jag inte hittade någon information om den på Zoopet. Tack. Än så länge har allt gått bra. Trevliga fiskar, men de ville inte ha flingfodret jag först gav dem. Har övergått till granulat och det verkar passa dem bättre.

      Kommentar

      • lillfrasse
        • February 2002
        • 2228

        #4
        Köp lite frysfoder till dem så kommer de färga och bli riktigt fina. Det kan ta ett tag för dem att vänja sig vid rörelser framför akvariet. De simmar och gömmer sig när man kommer men kommer fram om man stannar upp och kollar läget.
        Simma lungt..
        Lillfrasse..

        Kommentar

        • C113
          • April 2008
          • 95

          #5
          Jag har en hane, 3 honor som har lekt några gånger. Tog ut 3 ägg för en vecka sedan men trots att jag kan se mörka yngel i
          äggen som borde kläckts vilken dag som helst så har det blivit mögel på alla. Har 2 till som inte möglat än så vi får se.
          De får grindal, artemia, discus bits.
          Kristian Adolfsson
          ------------
          www.corydoras.net

          Kommentar

          • Nabyh
            • January 2013
            • 11

            #6
            Det ska jag absolut göra. Tack förtipset. Ja de var försiktiga i början, precis som du beskriver ochgömde sig när akvarielyset tändes och så, men nu kommer de framoch inspekterar nyfiket vid vattenbyte och när jag grejar medakvariet. Men jäklar vad svår dom är att fota! Det är som attförsöka fota hackspetten på Kalle ankas julafton. Det är fullfart hela tiden. Vill ha en bild på dom som små.
            Det verkar vara tre hanar och tvåhonor. Det är väl inte en optimal balans direkt.

            Kommentar

            • Nabyh
              • January 2013
              • 11

              #7
              Det låter knepigt. Möglar rommen varenda gång? Hur gamla är de ungefär när de börjar leka? Två av mina hanar verkar ha inrutat varsitt "revir" som de bevakar mot de andra hanarna, bjuder in honorna och håller på.
              Odlar du grindal och artemia eller ger du fryst? Varför ger du diskusfoder? (Obs, ingen kritik, bara nyfiken)


              Ursprungligen postat av C113
              Jag har en hane, 3 honor som har lekt några gånger. Tog ut 3 ägg för en vecka sedan men trots att jag kan se mörka yngel i
              äggen som borde kläckts vilken dag som helst så har det blivit mögel på alla. Har 2 till som inte möglat än så vi får se.
              De får grindal, artemia, discus bits.

              Kommentar

              • C113
                • April 2008
                • 95

                #8
                Ursprungligen postat av Nabyh
                Det låter knepigt. Möglar rommen varenda gång? Hur gamla är de ungefär när de börjar leka? Två av mina hanar verkar ha inrutat varsitt "revir" som de bevakar mot de andra hanarna, bjuder in honorna och håller på.
                Odlar du grindal och artemia eller ger du fryst? Varför ger du diskusfoder? (Obs, ingen kritik, bara nyfiken)
                Det var första gången jag plockat ut rom från dem så... Har tagit ut 3 nya ägg idag, prövar med kemiskt antimögelmedel i stället för alkotte så får vi se. Jag köpte mina i senvåras och de var bara något mindre än idag. Så de är kanske ett år?

                Har dock fått upp 6 Mel trifasc. som äter fint och tog ut några Mel. praecox ägg idag. Första lek efter egna yngel!!!

                Jag odlar grindal, enchyträer, bananmicro, vinägermicro och kläcker artemia. Disckusbits är ett allmänt fantastiskt foder som jag ger alla fiskar utom algätande så klart (köper 10 liters hink). För att få ett fint pulver kör jag pelletsen genom en batteridriven pepparkvarn som tyvärr inte verkar finnas längre på Clas Ohlson.

                Liknar dock Menuett, den sista i detta test.
                Testa, tyck till och dela - via Smartson får du testa nya produkter och dela dina genuina upplevelser i sociala medier


                Har sen "artemiasilar" med olika nätmaskor så att man kan sila ut det finaste (pulver) som passar utmärkt till bl.a. små regnbågar.

                Återkommer med hur det går denna gång. (Har dock 75 Sturisoma-ägg som kläcks vilken dag som helst + att den andra honan vill leka nu så lite yngel ska det nog bli).
                Kristian Adolfsson
                ------------
                www.corydoras.net

                Kommentar

                • Nabyh
                  • January 2013
                  • 11

                  #9
                  Hur lägger du upp odlingen av det levande fodret? Har du odlingar igång mest hela tiden? Tips på smidigt sätt att odla?
                  Såg på nätet att en del använder sig av garnhärvor som regnbågsfiskarna får leka i, de till och med säljer härvor med ägg till intresserade. Nån som testat?

                  Kommentar

                  • Nabyh
                    • January 2013
                    • 11

                    #10
                    Ni som har röda neoner, har ni dem i ett artakvarium eller håller ni dem tillsammans med andra fiskar, isåfall vilka?

                    Kommentar

                    • C113
                      • April 2008
                      • 95

                      #11
                      FÖRSTA KLÄCKT!!!!! Helt sjukt, 22 dagar, 2 svarta ägg kvar så någon til kanske kläcks! Har funderat på att slänga ut dem efter så lång tid men skam den som ger sig. Går nu med lite Mel. trifasciatat och praecox. Vi får se vad det blir av ynglet. Hur många i Sverige har odlat arten? Jag kan ju inte vara först längre? Jag återkommer om odling av mina levandefoder. Ska ta lite bilder.

                      Jag har mina med "små" Cor. "Venezuela black" men de är nu så stora så att de leker och jag har hittat skalrester i moppen som hänger i karet så red neon ska få eget kar nu med kanske några räkor på botten. Har inte hitta några ägg på 3 veckor så skyller på Corysarna. Ett kar på 30-40 liter räcker väl till 4 fiskar.
                      Kristian Adolfsson
                      ------------
                      www.corydoras.net

                      Kommentar

                      • C113
                        • April 2008
                        • 95

                        #12
                        Plockade 8 ägg till igår. Jag har dock 2 kvar som inte kläckts ännu efter 30 dagar!
                        Ynglet jag tog ut verkar inte vara kvar men svårt att skilja 4 mm långa Melanotaenia och Pseudomugil.
                        Kristian Adolfsson
                        ------------
                        www.corydoras.net

                        Kommentar

                        • oaken
                          • September 2006
                          • 901

                          #13
                          Ursprungligen postat av C113
                          FÖRSTA KLÄCKT!!!!! Helt sjukt, 22 dagar, 2 svarta ägg kvar så någon til kanske kläcks! Har funderat på att slänga ut dem efter så lång tid men skam den som ger sig. Går nu med lite Mel. trifasciatat och praecox. Vi får se vad det blir av ynglet. Hur många i Sverige har odlat arten? Jag kan ju inte vara först längre? Jag återkommer om odling av mina levandefoder. Ska ta lite bilder.
                          Först vet jag väl inte om du är. Tror att de är relativt många som har odlat den. Vet ett par i Stockholm som odlade den i höstas åtminstone. Men det är helt klart en trevlig liten fisk.

                          Nabyh: de funkar fint med andra fiskar. Men vill du odla dem är det bäst att ha dem för sig själva.

                          Kommentar

                          • C113
                            • April 2008
                            • 95

                            #14
                            Nej jag trodde nog inte det! Hoppas dock att jag ska lyckas få några fler till min grupp, se hur det går med de senaste äggen.
                            Kristian Adolfsson
                            ------------
                            www.corydoras.net

                            Kommentar

                            Arbetssätt...