10 liter för litet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tlundegard
    • November 2011
    • 44

    10 liter för litet?

    Är det för litet att hålla killis i ett 10 liters kar? Annars, hur många kan man hålla där? En, ett par eller en hane med två honor?

    Hur svårt är det att hålla vattnet fräscht i ett så litet kar? Hur ska man göra med vattenbyten? Kan man låta bli att ha pump?
    Funderade ett tag på att ha engelsk sjösten som botten för att det skulle kunna funka lite som filter, men har läst att man inte ska ha det till killis (?).

    Tar gärna emot tips och råd om allt möjligt man ska tänka på
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Beror väl också på vilka killis man funderar på. Jag har dock kört massor av kar i den storleken med ett par el en trio av medelstora eller mindre killis. Utan genomluftning men med rejäla vattenbyten veckovis. Sjösten eller inte är en smaksak men jag tycker det är lättare att hålla rent utan. Javamossa är lämplig växt.
    Mer att läsa? T ex
    Börja med Killis (Anders Cassel SKS)
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • tlundegard
      • November 2011
      • 44

      #3
      Jag har läst lite på killisällskapets hemsida, men där står det 15-20 liter så jag ville höra här också jag tänkte mig någon liten killi (Max 4cm), ska kolla upp lite närmare vilken sort jag ska ha och hur många som passar den sorten då..Hur stora vattenbyten? Räcker en gång/vecka? Vad rekommenderar du för bottenmaterial? Tänkte att det kanske är bra att ha något där bra bakterier kan samlas, men det kanske är bättre med torv eller lavakross? Har läst att fiskarna kan ta skada av hårt bottenmaterial vid lek..

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Nåväl kanske 15-20 liter är rekommenderat och det blir lite svårare med 10 liter men det går. Ärligt talat kör jag med mindre burkar än så just nu. Med 10 liter så räcker det med vattenbyte varje vecka om man inte övermatat eller fått dödsfall. Då bör man byta direkt om vattnet blir dåligt. Titta o lukta... Hur mycket vattenbyte - närmare hälften och vid dåligt vatten givetvis rubbet. Jag rekommenderar egentligen inget bottenmtrl alls. Torv i byttor för lek alt fibertorv eller javamossa beroende på artens lekpreferenser.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        Arbetssätt...