Ena guramin dog, skaffa en ersättare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kanel
    • July 2011
    • 3

    Ena guramin dog, skaffa en ersättare?

    Jag skaffade två marmorguramis för knappt ett år sen och för någon vecka sen dog den ena plötsligt. Funderar på om jag ska skaffa en ny eller låta den kvarvarande vara ensam (i sin art).
    Både jag och försäljaren var lite osäkra på kön när jag skaffade "paret", så jag vet inte om den jag har är en hona eller hane. Tips på vad jag kan/bör göra mottages tacksamt

    Övrig info:
    260 l akvarium
    5 scalarer
    4 regnbågsfiskar
    4 svärdbärare
    ~30 kardinaltetror
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Hej och välkommen till zoopet!

    Alla har olika erfarenheter när det gäller att ha guramier ihop med skalarer, en del lyckas och andra gör det inte..
    Guramier hör till släktet labyrintfiskar, jag har personligen försökt ha ett antal arter labyrintfiskar ihop med skalarer men det har bara slutat olyckligt för labyrintfiskarna..

    Gällande kön för marmorgurami, går ryggfenan ner till början av stjärtfenan så är det en hane och går den bara hälften så långt så är det en hona..
    En till sak som du bör veta om marmor, blå, guld och andra guramier som ser ut som de är att de ska antingen gå i grupp eller själva och aldrig i par, dessa guramier jagar ihjäl varandra om de går två..
    Man kanske kan få det att funka om man har gudomligt mycket växter..

    MVH// Patrik
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Kanel
      • July 2011
      • 3

      #3
      Tack och tack!
      Misstänkte att det kunde vara så. Ska fundera och återkommer om jag behöver mer info. :-)

      Kommentar

      • FiaLotta
        • August 2009
        • 219

        #4
        Kul att lära sig något nytt.
        Vi hade ett marmorpar där den ena fisken dog. Provade köpa ny två gånger men de nya dog också.
        Gav till sist upp och köpte ingen ny när vår ursprungliga till sist dog efter tre år i karet utan köpte några scalarer istället.

        Kommentar

        • freddan_gbg
          • December 2011
          • 297

          #5
          Scalarer och guramis kan i vissa fall bli ganska tufft om du inte har stor balja...

          Med min erfarenhet är guramis ganska hungriga på varandra så man måste ha tur för att få en stabil grupp, jag inhandlade 5st och det slutade med att vinnaren stod kvar... blir de fel från början så får du ett ganska jobbigt akvarium med många stressade fiskar!

          Inga pålitliga invånare enligt mig

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Absolut kan det bli så att det slutar med att man bara har en kvar, speciellt om karet är för litet..
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • Kanel
              • July 2011
              • 3

              #7
              Ursprungligen postat av freddan_gbg
              Scalarer och guramis kan i vissa fall bli ganska tufft om du inte har stor balja...

              Med min erfarenhet är guramis ganska hungriga på varandra så man måste ha tur för att få en stabil grupp, jag inhandlade 5st och det slutade med att vinnaren stod kvar... blir de fel från början så får du ett ganska jobbigt akvarium med många stressade fiskar!

              Inga pålitliga invånare enligt mig
              Jag har inte haft några synliga problem mellan mina guramis och scalarer, däremot kommer jag inte skaffa fler av de förstnämnda (efter infon här). Enda problemet med mina fiskar nu är nog att älgätarna svälter då mitt akvarium håller sig väldigt rent, mest av sig själv. Stödmatar dem med algpellets iaf.

              Kommentar

              • Tråget
                • February 2013
                • 2

                #8
                Lånar tråden lite om det är OK!? =)
                Har 2 marmorguramis (honor) och hade 1 guldgurami (hane) till dom. Allt var frid och fröjd till för några dagar sen då guldguramin blev sjuk. Det mesta tydde på flagellater plus att han blev lite stissig. Då jag är väldigt orolig för att få in sjukdomar så tog jag beslutet att ta bort honom så det inte skulle smitta ner...
                Efter att han försvann blev mina två marmor lite oroliga/stressade. Så jag tänkte att det kanske är på sin plats att ersätta guldguramin.
                Köpte 2 platinagurami (en hona och en hane), då jag läst att man inte ska ha för få honor (nu alltså uppe i 3 honor och 1 hane).

                Mitt problem är det som uppstår härnäst.
                Platinahanen får några konstiga ryck då han toksimmar fram och tillbaka in i glaset och inredningen, vilket resulterar i liknande beteende från de 2 marmorguramisarna (det har dom aldrig gjort innan!). Detta hände med jämna mellanrum tills vi beslutade för att släcka ner akvariet i några dagar. När vi tände igen vart det samma visa.
                Verkade för övrigt som att han var blind eller något då han bara reagerade om man rörde hans spröt men var inte rädd för håven förrän han redan var i den, var väldigt lätt att fånga honom.

                Har separerat honom från det andra akvariet (är för övrigt på 240l och har så vitt vi kan mäta upp perfekta vattenvärden och temp.)
                Han verkar ha stressat upp de andra något otroligt och vi kommer inte sätta tillbaka honom igen (troligen avlivar vi honom) =(
                Men hur ska vi få dom andra att lugna ner sig och måste dom ha en hane? Den andra platinaguramin ser faktiskt ut att kanske kunna vara en hane..!
                Vi har haft lyset av i ett par dagar nu men de kvarvarande guramisarna är fortfarande stissiga även om de inte får såna "tokryck" längre.

                Snälla hjälp!!! :'(
                Alla tips och trix är vänligt mottagna.

                MVH /Micke

                PS. Kan tilläggas att vi även har 2 mosaikgurami (honor) som inte alls är berörda av situationen. Dom simmar omkring som att inget har hänt!? Är de verkligen så olika raser att de inte känner av varandras stress/problem? DS
                Senast redigerad av Tråget; 09 February 2013, 21:46.

                Kommentar

                Arbetssätt...