torven håller sig inte på plats

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ortoceratite
    • December 2012
    • 9

    torven håller sig inte på plats

    Hej!

    Har ett gäng Fundulopanchax sjoestedti hemma och tänkte yngla av ett par honor med den finaste hannen. På nätet rekommenderar de torv, även om de verkar sprida lite rom i javamossa och sånt precis som F. gardneri. De provar att leka hela tiden i stora karet, men det lär inte vara många yngel som klarar av en dag där - har inte sett ett enda på ett halvår.

    Nu har jag två honor i ett lekakvarium på 40 liter och tänkte sätta ner en burk kokad torv i höjd med sanden som de kan yngla av sig i.

    Torven beter sig dock väldigt flyktigt och vill på inga sätt sjunka. Jag tycker den känns helblöt, men den håller sig inte på plats i alla fall. Detta är min första kontakt med torvlek, så jag vet inte riktigt vad jag skall förvänta mig, faktiskt. Hur beter sig torven normalt?
    Senast redigerad av Ortoceratite; 07 January 2013, 21:29.
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    #2
    Lägg torven under en sten?

    Kommentar

    • Ortoceratite
      • December 2012
      • 9

      #3
      Torven är finfördelad, som fnasigt snus.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        För sjoestdeti och liknande halvårstidare skall du använda fibertorv som lekmedium. Det får du enklast tag i om du köper en förpackning för filtermedium i zoo-affärerna eller på nätet. T ex:
        fibertorv
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          PS koka ur luften först så sjunker den snabbare.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Ortoceratite
            • December 2012
            • 9

            #6
            Aha! Min killiekompis som gav mig torven kör ju mest årstids.

            Kommentar

            • trilobite
              • December 2005
              • 60

              #7
              Kom på lösen för mitt vanliga konto. Fiskarna leker som dårar, men inte i torven utan hannen trycker honan mot sanden i stället. Det funkar ju inte. Har inte sett några ägg i sanden dock, men det är rätt svårt att se.



              Uppsala Akvarieförening
              Finns också på Facebook

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Tjusiga fiskar. Sjoestedtiägg är ju ganska stora och därmed lätta att se - även för fisken som kanske vid tillfälle äter upp dem. Sand (Biltema blästersand) går att använda som leksubstrat till bottenlekare (t ex nothos) och därefter kan man sila sanden för att få tag på äggen. Höll på med det för några år sedan. Riktiga dyklekare vägrade däremot att leka i sanden. Det är inte omöjligt att din fisk kan fått ner en del ägg i sanden. Hittade en gammal tråd från fd killis.com om detta med leksand:
                Ok I have just been packing notho eggs, I remember reading some articles online about using fine sand for spawning. I think I saw an article from Tyrone on this issue. It might even have been discussed here somewhere. But anyway has anyone used this method? Has anyone tried this in Singapore? If so where would I find the sand here? I am familiar with green sand from metal casting, it is a very fine sand they use from rivers to get a nice finish. But I would have no idea where to

                Jag har för mej att man virvla upp äggen från sanden också men torv är bättre ssk fibertorv för sjoestedtin.
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • trilobite
                  • December 2005
                  • 60

                  #9
                  Ursprungligen postat av erikthur
                  Tjusiga fiskar
                  Jo, de är fantastiskt vackra, även om de övriga fyra hannarna inte kommer upp i samma klass. En är nästan lika stor, men mer blekgul snarare än eldorange.

                  torv är bättre ssk fibertorv för sjoestedtin.
                  Har beställt, fanns inte i stan fnv.
                  Uppsala Akvarieförening
                  Finns också på Facebook

                  Kommentar

                  • trilobite
                    • December 2005
                    • 60

                    #10
                    Fick inte in någon torv på butiken i tid, men de lekte i vanlig torv och jag har samlat upp den nu. Såg några ägg för ett par dagar sedan, men nu ser jag inga i torven - kom med lite sand som glittrar och förvillar en också.
                    Uppsala Akvarieförening
                    Finns också på Facebook

                    Kommentar

                    • skoda-15
                      • August 2010
                      • 456

                      #11
                      Sv: torven håller sig inte på plats

                      Ursprungligen postat av trilobite
                      Jo, de är fantastiskt vackra, även om de övriga fyra hannarna inte kommer upp i samma klass. En är nästan lika stor, men mer blekgul snarare än eldorange.

                      Har beställt, fanns inte i stan fnv.


                      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
                      375 liters egengjord btn texas ciklider bla gibbismalar gökmalar och lite annat
                      180 liters juwel btn med pseudotropheus socolofi
                      35 liters cocon kub med guppy och black molly

                      Kommentar

                      Arbetssätt...