Kampfisk tillsammans med olika sorters tetror?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • clrsson
    • January 2013
    • 1

    Kampfisk tillsammans med olika sorters tetror?

    Har ett nanoakvarium på 30L där jag har en kampfisk och 10 små neontetror. I början jagade han dem lite men nu trivs de jättebra ihop, bryr sig inte om varandra, så han verkar ju vara en fredlig kampfisk. Jag vet att det är låter ganska litet(han i butiken sa att det skulle vara okej), men grejen är, det ser väldigt, väldigt tomt ut. Har några växter och en stor sten och en prydnadssak, men det känns som fiskarna inte helt "fyller ut".
    Skulle gärna vilja köpa några fler fiskar att ha tillsammans med dessa. Ska jag då köpa fler neontetror (känns lite trist) eller skulle jag kunna köpa svarta neontetror? Funkar dessa ihop? En tanke var att kanske ha zebrafiskar tillsammans istället. Eller är det så att akvariet är för litet för att ha några fler fiskar i sig? Det känns som väldigt mycket plats men det kanske bara är jag? Ursäkta för ett lite ostrukturerat inlägg.
  • Rebah
    • January 2012
    • 410

    #2
    Det skulle nog bli lite överbefolkat att sätta i fler tyvärr. Zebrafiskar är mycket aktiva fiskar så blir lite väl liten yta för ett stim sådana, och enligt artbeskrivningen här på zoopet så rekommenderar de 60L till svarta neontetror.
    Kan kännas som det är mycket plats kvar, men tror det beror på val av fisk mer än antal fisk du har. Neontetror är ju rätt lugna fiskar som inte direkt använder hela karet att simma runt i, så 10 sådana kan kännas som mycket mindre fisk än tex 10 zebrafiskar.
    Man skulle ju kunna kolla om man kan få byta ut fiskarna mot tex mosquito rasboras eller några små killis, och ett litet gäng räkor. Eller fylla upp med lite fler växter och flytväxter kanske?
    "The trees move... do you not see it?"

    Kommentar

    Arbetssätt...