Nyfiken på killis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sadde
    • January 2005
    • 10

    Nyfiken på killis

    Jag har kikat runt lite och fastnat för killis. Vilka arter rekomenderas till en nybörjare? Jag är inte nybörjare inom akvaristiken men har aldrig haft nån killi förut. Akvariet jag har i tanke är på ca 24 l och innehåller posthornssnäckor (och guppyyngel som ska flytta). Jag är grymt nyfiken på det här med årstidsfiskar. Är det kanske för svårt att börja med en årstidskilli om man aldrig haft den arten förut?
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Det är nog bättre att testa något halvdant i så fall
    Varför inte Fundulopanchax nigerianus "Makurdi"?
    Haft den själv en gång i tiden och jag har aldrig hört några klagomål på fisken ifråga.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Robin_Hedstrom
      • January 2005
      • 1818

      #3
      Jag har själv börjat hålla lite killis. De arter jag har och som jag hört är relativt enkla att hålla är bland annat Aphyosemion gabunense 'GBG 93-30' och Epiplayts dageti monroviae. Jag har mina parvis i 10-litersburkar med botten av fibertorv.
      /Robin Hedström
      http://www.robinhedstrom.se/

      Kommentar

      • Sadde
        • January 2005
        • 10

        #4
        Onekligen vackra fiskar alla 3. Men jag är inte goldmedlem så jag kan inte läsa på om dom olika arterna, den övriga infon jag hittade stod på danska och det är jag lite rostig på Jag ska höra med min handlare och se vilka fiskar han kan ta hem. Aphyosemion gabunense är den jag fastnade mest för. Är 'GBG-93-30' en undergrupp av Aphyosemion gabunense, eller är det två olika arter?
        Torven gör vattnet mjukare? Men blir det inte vattnet jättegult av torven?

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Visst måste du väl kunnat titta på min länk ovan eftersom den länkar till en brittisk site?