Nyfiken på killis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sadde
    • January 2005
    • 10

    Nyfiken på killis

    Jag har kikat runt lite och fastnat för killis. Vilka arter rekomenderas till en nybörjare? Jag är inte nybörjare inom akvaristiken men har aldrig haft nån killi förut. Akvariet jag har i tanke är på ca 24 l och innehåller posthornssnäckor (och guppyyngel som ska flytta). Jag är grymt nyfiken på det här med årstidsfiskar. Är det kanske för svårt att börja med en årstidskilli om man aldrig haft den arten förut?
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Det är nog bättre att testa något halvdant i så fall
    Varför inte Fundulopanchax nigerianus "Makurdi"?
    Haft den själv en gång i tiden och jag har aldrig hört några klagomål på fisken ifråga.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Robin_Hedstrom
      • January 2005
      • 1818

      #3
      Jag har själv börjat hålla lite killis. De arter jag har och som jag hört är relativt enkla att hålla är bland annat Aphyosemion gabunense 'GBG 93-30' och Epiplayts dageti monroviae. Jag har mina parvis i 10-litersburkar med botten av fibertorv.
      /Robin Hedström
      http://www.robinhedstrom.se/

      Kommentar

      • Sadde
        • January 2005
        • 10

        #4
        Onekligen vackra fiskar alla 3. Men jag är inte goldmedlem så jag kan inte läsa på om dom olika arterna, den övriga infon jag hittade stod på danska och det är jag lite rostig på Jag ska höra med min handlare och se vilka fiskar han kan ta hem. Aphyosemion gabunense är den jag fastnade mest för. Är 'GBG-93-30' en undergrupp av Aphyosemion gabunense, eller är det två olika arter?
        Torven gör vattnet mjukare? Men blir det inte vattnet jättegult av torven?

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Visst måste du väl kunnat titta på min länk ovan eftersom den länkar till en brittisk site?
          Nåväl vad betyder då GBG-93-30? Det är en insamlingskod helt enkelt för att hålla reda på just den stam som insamlades på en bestämd plats. Ibland är inte artnamnet helt säkert förrän vid senare tidpunkt.
          GBG 93= insamlade av Wolfgang Grell & Friedrich Bitter i Gabon 1993
          30 visade sej vara just Aphyosemion gabunense
          Och stammen är fortfarande kvar i hobbyn 20 år senare.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Men plötsligt kanske forskningen visar att A gabunense egentligen är två arter, och då är det bra att hålla reda på den där insamlingskoden. Dessutom ser dom ofta lite olika ut på olika platser (men stammarna i akvarium kan också se lite olika ut beroende på vilka gener som råkade följa med upp i håven just den gången - väldigt tydligt även på vildfångad guppy)

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Det var ju så jag plötsligt fick Nothobranchius cardinalis - tidigare kallade cf rubripinnis (Lisinjiri River, TAN 97-27)
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Ortoceratite
                • December 2012
                • 9

                #8
                Fundulopanchax gardneri är väldigt lätt att hålla, men kan vara vresig mot andra fiskar ibland.

                Kommentar

                • Sadde
                  • January 2005
                  • 10

                  #9
                  Det blev Kap Lopez killi. Jag har ett par ensamma i en 20l burk. Jag läste på nätet att dom är substratlekare men på djuraffären sa han att dom var växtlekare. Måste jag skaffa torv eller fungerar det med javamossa/lekmopp?

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Min erfarenhet från förr var nog mer växtlekare än substratlekare. Moppar eller javamossa går bra men även fibertorv. Dom kan faktiskt vara svåra att få att leka. Tim Addis skriver så här på sin sajt:

                    Under breeding notes:
                    Their is a secret to breeding this sp. which I will now tell:-
                    This sp. is collected in biotopes which have been measured at only 4 mg per litre of oxygen content. 8 mg is regarded as the upper limit of oxygen saturation in water & 4 is regarded as a very low figure especially in Gabon collections.
                    Low oxygen levels, very low pH (5 or under) & high temperatures.
                    This method works & gives a high egg yield - try it.

                    Men om det är dina första killis är detta överkurs
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Sadde
                      • January 2005
                      • 10

                      #11
                      Ja det känns som överkurs faktiskt :-). Jag kör på såhär nu och ser hur det går. Dom leker iaf det ser jag, men några ägg hittar jag inte än iaf. Nu har jag gjort en lekmopp av akrylgarn. Men den sjunker inte, tar det lite tid eller är det fel sorts garn?

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Akryl är rätt men den flyter pga luftinnehåll. Försök få bort luften genom att krama den under vatten. Efter ett tag/några dagar kommer den att den att hänga ner i vattnet.
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        Arbetssätt...