Två dvärgguramihannar fightas om samma bo

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anne Gisela
    • October 2012
    • 425

    Två dvärgguramihannar fightas om samma bo

    Jaha. En av mina hannar hade byggt ett bo till sin rombärande hona. Så har nu den andra hannen helt fräckt tagit över boet till sin rombärande hona! De fightas som bara den, den som tagit över är oftast i boet, den andra står utanför och kikar in. Ibland simmar han in och då blir det fight, de fightas med bakfenorna och ger varandra en kyss då och då. Till slut simmar den förre ut.

    Ibland har den som tagit över boet fått in sin hona - då tar den andre dit sin hona, och så är det fight igen.

    Känns inte som att detta kommer gå vägen... vad tror ni? Jag har inget extrakar att flytta över något av paren i. Vad hade ni gjort?
    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Guramier är inte parfiskar på samma sätt som ciklider, det verkar som om båda dina hannar vill bygga och och hålla på men att det bara finns en plats i akvariet som funkar för att bygga på..
    Att en hane vill leka stimmulerar en av honorna till att vilja lägga äg (en starkare för de mesta), dock så verkar det ju som om båda hannarna vill leka och då känner sig väl antagligen båda honorna sig stimulerade..

    Du kan lösa det här på två sätt, antingen tar du det ena 'paret' till en djuraffär, skaffar ett till akvarium och flyttar dem dit eller försöker ge den hanen utan bonågot som han kan bygga under/vid.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • myran2
      • June 2012
      • 7

      #3
      Sv: Två dvärgguramihannar fightas om samma bo

      Mina har haft problem med det,så jag tog och kilade fast en gren som gick upp till ytan och sedan tog jag en lång växt o ringlade runt grenen.
      Först så bara han tittade o tittade på detta o rätt va det var en dag så hade han accepterat det jag gjort åt honom.
      Nu har jag två nöjda små killar som jobbar för fullt med att emellanåt vara små tjuvar som tar växtdelar i varandras bo när ingen ser...
      jaa de får mig att le ändå upp till örona

      Kommentar

      Arbetssätt...