Dvärgguramisar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JiBe
    • November 2012
    • 135

    Dvärgguramisar

    Idag var jag iväg och köpte ett par dvärggurami, en hona och hane. Men när jag kom hem så föll mitt köp inte riktigt i smaken hos övriga familjen. Honan var ju inte alls så färggrann och fin som hannen. Hon är nästan helt grå. Så min fråga är nu om honan kommer att få mer färg eller om hon, som övriga familjen tycker, alltid kommer se så tråkig ut? Skall guramis hållas i par eller funkar det att köpa någon mer hanne eller två utan att det blir upplopp i karet?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hon kommer inte att få speciellt mycket mer färg, utan de är lite "tråkigare" i färgen än hannarna.
    Det kan nog funka med fler dvärggurami, mestadels beroende på karets storlek. Men då hade jag personligen köpt dem parvis, trots att du tycker honorna ser tråkiga ut.
    Som alltid är det svårt att svara på en sådan fråga till 100%, fiskar är individer och likväl som det kan funka toppen kan det även gå käpprätt åt helvete...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      När det gäller gurami, hålls de nog bäst med fler honor än hanar, eftersom de inte bildar par, och hanen kan gå rätt hårt åt honan. Hanen tolererar väl egentligen honan i sitt revir bara strax innan, och under leken. Se´n angående färgerna, så det ju inte det enda som gör en fisk intressant, ju mer erfaren man blir, desto mer lär man sig uppskatta fiskarnas insidor och beteenden, så att säga. Och är hanarna färggranna, så gör det ju inte så mycket att honorna inte är det
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • JiBe
        • November 2012
        • 135

        #4
        Karet är på 180 liter och just nu så har jag ett par dvärgguramis, ett par pansarmalar, två par svärdbärare, en regnbågshaj och en ancistrus. Lite osäker är jag på hur mycket mer jag kan ha i, men några till fiskar borde jag väl kunna peta i? Hajen kommer väl så småningom bli lite för stor för mitt kar, men tanten tjötade till sig den, men då får hen flytta till en kompis som har betydligt större akvarium (inte tanten, utan hajen...) Lika så gäller för svärdbärarna, börjar det redan bli lite trångt för firrarna i mitt kar, så var han lite sugen på att ta över vårdnaden på de bägge paren så jag kan köpa något mer par guramis istället.

        Så sant som det är sagt, det är ju inte bara utseendet på en fisk man skall titta på, utan precis som Animaniac säger, även beteendet. Tyvärr är väl även jag lite som bara gått efter hur de ser ut och inte hur intressanta och fascinerande de faktiskt kan vara. Så jag får nog fara iväg och köpa ytterligare ett par med guramis, inklusive en färglös hona

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Du får nog plats med ett par honor till. Kan nog vara lurigt att blanda olika guramiarter, en del kan vara rätt tuffa, du kanske ska undvika t.ex Trichogaster trichopterus (blå/guld/marmor), då de kan vara tuffa, och blir betydligt större än dvärggurami. Mosaikgurami kan kanske funka med dvärgarna, då de är lite lugnare än T. trichopterus.

          Regnbågshajens storlek är det nog ingen fara med, de blir inte så farligt stora, nå´n dryg dm eller så, däremot kan de bli griniga med åldern, men kanske inte riktigt så illa som sin släkting eldstjärten.

          Köp även ett litet gäng pansarmalar till, då de gillar att gå i grupp
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • JiBe
            • November 2012
            • 135

            #6
            Dvärgguramisar

            Jag tänkte ha några få arter och fler individer av dessa istället för att det blir fisksoppa av det hela, så ett par dvärgguramis står på inköpslistan och kanske en fyra pansarmalar till. Mosaikguramin var ju väldigt vacker så det är inte omöjligt att det blir några sådana i framtiden också. Är det likaså med dem att det är hanen som är den färgrika och honan lite mer färglös? En liten nyfiken fråga är att hur hade de trivts med att bara vara hannar? Skulle de bli lika less på livet som jag skulle ha blivit utan kvinnligt sällskap?

            Kommentar

            • vitloksbrod
              • February 2012
              • 45

              #7
              Har endast en dvärgguramihane då honan dog ganska tidigt (sjukdom) och då hade jag en hona innan dess som jag "reklamera" då hon var sjuk när jag köpte henne. Efter det kände jag att det fick vara med guramis då kvaliten på dessa verkade vara sådär i min lokala fiskaffär. Hanen verkar dock trivs trots brist på kvinligt sällskap. Har även ett par läppguramis eller rubinguramis som de kallades i akvarieaffären. Samma storlek som dvärgguramis och honorna har kanske inte lika stark färg som hanen men ändå lite färggrannare än dvärgguramis honorna. Så dessa kan kanek vara något om du vill ha lite färg på honorna också.

              Dessa tre fiskar verkar trivas ihop och inget bråk varken mellan hanarna eller honan.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ja, att ha färre arter, men fler individer av dessa, istället för fler arter, med färre individer, brukar se mindre plottrigt och rörigt ut. Därmed inte sagt att jag alltid lyckas hålla mig till den regeln själv, hehe...

                När det gäller mosaikgurami, så är honan inte lika färgstark som hanen, men hon har ändå mer färg än en dvärgguramihona. En mosaikguramihona har ungefär samma mönster som hanen, men lite blekare. Och så saknar hon hanens långa ryggfena, och förlängda fenstrålar.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                Arbetssätt...