Kampfisk i sällskapsakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Kampfisk i sällskapsakvarium?

    Ungarna har fått ett akvarium på 300 liter som de själv skall få välja fiskar till, och sköta om, under min övervakning. Nu vill de ha en Kampfiskhane i akvariumet, men jag tvekar eftersom jag har liten och ingen erfarenhet alls av kampfiskar. Just nu är det bara en grupp Svärdbärare (1+2) och en grupp Platy (1+3) i akvariumet. Skulle det fungera med en kampfiskhanne i karet ?? Skall han gå själv eller skall han ha några honor ??
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Det härliga med kampfiskar är att det kan man inte med säkerhet säga, en del är helt galna och försöker döda allt sällskap medan andra arldig skulle röra en räka ens..

    Det är bara till att chansa, dock så kan era svärdbärare försöka mumsa på hans fenor, har han nog med ryggrad så säger han ifrån och får förhoppningsvis vara ifred..
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #3
      Om du handlar i en affär där kamphanarna går med andra fiskar kan du ju se hur dom uppför sig. Välj då en som är frisk men lugn. Ibland ser man kamphanar som står och slåss mot sin spegelbild eller jagar dom andra fiskarna, en sån hane kommer troligen va lika dan i ditt kar.

      Kommentar

      • vitloksbrod
        • February 2012
        • 45

        #4
        Har haft två kampfiskhanar (inte samtidigt) med svärdbärare och det har inte varit några problem (i ett sällskapsakvarium). Har även varit lugnt med andra invånare. Funkade dock inte med guppys....

        Kommentar

        • ciklidtok
          • March 2005
          • 1466

          #5
          okej. Nu har jag en kanpfisk i akvariumet med ett par dvärggurami, och han rör dem inte. Han gick med andra fiskar i affären, och han gjorde ingenting där heller, dock spänner han upp sig om jag håller en spegel mot rutan

          Svärdvbärarna har jag flyttat till ett eget akvarium
          720L SA-/CA. Övriga
          375L Biotop, skalarer
          275L Malawi
          240L Blandat


          Kommentar

          • Storken
            • September 2019
            • 1

            #6
            har en kamphane i ett 180 ihop med 10 rosentetror, 2 dvärg gurami och 3 svärdsbärare 5 pansarmalar och 3 vanlia anictrus, inga som hälst problem, han kan bli lite isk på svärd hanen om han kommer för nära men struntar torttalt i dom andra, guramin och kampn kan äta på samma mat utan gruff, alla värkar förstå sin plats och inte slagsmål eller konstigheter uppstår,

            ska du ha i honor för det finnas gott om jömslen mm så dom kan flu efter ev bo, inte provat själv utan provar hur hanen går ihop med övriga

            Kommentar

            Arbetssätt...