Guramina är rädda eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre67
    • November 2011
    • 321

    Guramina är rädda eller?

    Hej!

    Har två mosaikgurami och sen nån vecka har dom mer eller mindre stått still på samma plats i karet. Den ena står bara vid innerfiltret och den andra bakom en växt. Båda äter och ser inte sjuka ut, men har liksom fastnat på dessa platser. Då jag aldrig vart nöjd med inredningen i karet, så har jag ändrat om massor av gånger. Kan det vara så enkelt att dom blivit rädda av detta? Kan jag göra nått åt detta eller kommer dom vara så här till dom dör? Och ja, jag kommer inte röra om nått mer i karet nu, ska sätta en lapp: OBS! Får ej röras! Dom andra fiskarna (platy och rasbora) är som vanligt...över hela karet.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Visst kan det vara så, annars kan även trygga fiskar som "hittat sin plats" bete sig på liknande sätt.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Pierre67
      • November 2011
      • 321

      #3
      Ja, det kan ju vara att dom hittat sin plats som du säger. Får hoppas på det, då jag har ruskigt dåligt samvete nu för att ha rört runt i burken otroligt många gånger. Ska hålla koll på dom och låta bli att peta i karet i onödan hädanefter...

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Sätt dig på fingrarna och njut av karet i fortsättningen!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Pierre67
          • November 2011
          • 321

          #5
          Må låta som en mansgris nu, men...

          Köpte en hane och en hona mosaikgurami idag och nu håller alla fyra ihop och simmar över hela karet. Innan hade jag som sagt två honor och dom stod bara på varsitt ställe. Verkar som det måste vara en hane, för att honor ska veta sin plats!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av Pierre67
            Må låta som en mansgris nu, men...

            Köpte en hane och en hona mosaikgurami idag och nu håller alla fyra ihop och simmar över hela karet. Innan hade jag som sagt två honor och dom stod bara på varsitt ställe. Verkar som det måste vara en hane, för att honor ska veta sin plats!

            Gott att höra!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              #7
              Ursprungligen postat av Pierre67
              Må låta som en mansgris nu, men...
              jaa, du låter som en mansgris nu... men vi honor behöver väl kanske lite hanar för att må bra och få "blomma ut"


              Gott att det löste sig på ett bra sätt
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Pierre67
                • November 2011
                • 321

                #8
                Tack båda!

                Ja, jag blev lite rädd att det var nått fel på dom. Men det var ungefär, samtidigt som min mosaikhane dog, som honorna blev apatiska. Jag trodde det var p.g.a. att jag ändrat om i inredningen tusen gånger. Men det verkar faktiskt vara så att det berodde på att hanen dog...

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Sätt dig på fingrarna och njut av karet i fortsättningen!
                  Gör nu som Ansjo säger och njut av karet nu när allt är i sin ordning
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Pierre67
                    • November 2011
                    • 321

                    #10
                    Ska försöka Pia. Men är jäkligt svårt...alltid nått man vill ändra på. Köpte två mosaikguramis idag och lite växter (hornsäv, skruvvallisnerina).

                    Nu ser 180l mitt kar ut såhär (tyvärr inga bilder):

                    Halva vänster sidan vallisneria (skruv o jätte), halva hornsäv och i mitten två svärdsplator. Till vänster en stor rot som nästan når ytan och till höger två mindre rötter som gör en fin grotta. Brevid en planta jag inte vet namnet på?????

                    Innevånnare (världens mix): Fyra mosaikguramis, fyra otociclus, fyra kilfläcks rasbora, fem platys, två kuhliiålar och 20 neontera.

                    Jag vet att det är em jäkla blandling och det var inte meningen att det skulle bli det...men nu är det så- Just nu så fungerar det och jag hoppas det kommer att fungera, för jag har inte lust att göra mog av med nån av dessa fiskar!
                    Senast redigerad av Pierre67; 23 December 2012, 01:57.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...