Guramihannen bygger skumbo - är det bebisar på G?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anne Gisela
    • October 2012
    • 425

    Guramihannen bygger skumbo - är det bebisar på G?

    Dvärgguramihannen bygger skumbo! Han är så rolig, suger in luft vid ytan och släpper ut den under boet, som han skapat av några växter som jag klippt av som surrogat till flytväxter. Honan är dock inte välkommen, han jagar undan henne - och alla andra också - men hon ser rätt tjock ut.

    Är det ägg på G? Går det att få yngel att överleva?

    Jag upplever att guramisarna inte får i sig så mkt av flingfodret så idag handmatade jag dem med frusen räkpasta - och det var tydligen gott!!
    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Ja, de är på gång skulle jag tro..
    Men sålänge du har andra fiskar där så har du nästan ingen möjligthet att få upp ens ett enda yngel, om det inte råkar vara välden djungel av växter vid ytan och de kan få i sig någon mat..

    MVH// Patrik
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Majkie88
      • August 2012
      • 215

      #3
      Nu har jag aldrig odlat dvärggurami. men blå, gul och mozaik så jag utgår från dem.

      Du kommer se tydligt om de har blitt rom, små prickar lite gulaktiga i de vita skummboet.

      Det tar mellan 1-3 dygn innan rommen kläcks beroende på hur varmt vatten du har och luft tempen, Täckglas är att föredra då temperaturen håller sig bättre.

      Hanen kommer vakta ynglen mkt väl och låter inte NÅGON komma i närheten inte ens honan. Beroende på hur stort och hur mkt växter du har så kan de va idee att flytta honan så hon inte blir ihjälslagen.

      Jag brukar flytta honan när rommen kläckts, men låter hanen va kvar tills ynglen är frisimmande och skumboet är borta.
      Anledningen till att jag tar bort honom är att de finns risk att han tappar intresse när de blir frisimmande och inte behöver skumboet och kan då äta upp dem.

      Sen är ju guramisar lite speciella i sin uppväxt. Vill man få fram många yngel måste man sortera dem. För de växer väldigt olika. Lr så låter man dem bara gå så får de som växer snabbast massor med protein genom att äta upp sina mindre syskon

      Kommentar

      • Anne Gisela
        • October 2012
        • 425

        #4
        Jaha nu har han slutat bygga. Varför? Jo vi släppte ned ett stim zebrafiskar och snacka om ettriga fiskar!! Passade inte alls in hos oss och guramihannen gav upp sitt bo direkt, slutade t o m jaga honan.

        Nu plockar vi upp zebrorna igen... hoppas att vi får lämna igen dem i affären.
        Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

        Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

        Kommentar

        • Majkie88
          • August 2012
          • 215

          #5
          Får ni inte lämna tillbaka dem rakt av så försök iaf att få ett presentkort lr liknande så ni kan skaffa nån annan fisk senare som passar bättre. Hur stor kar har ni? Och är de bara dvärggurami paret nu när ni plockat bort zebrorna?

          Kommentar

          Arbetssätt...