Dario Dario / badis badis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tlundegard
    • November 2011
    • 44

    Dario Dario / badis badis

    Tänkte höra om någon har erfarenhet av dessa fiskar. Är de känsliga för vattenkvalitén? Hur litet akvarium kan de ha? (Läst allt från att badis kan gå i lika litet som kampfiskar till att de ska ha minst 150 liter. Står olika överallt!). Jag vet att de är köttätare, men har läst om att vissa har dom ihop med räkor utan problem, någon erfarenhet av det? Är de lättlekta?
    Har även hört att det är svårt att hitta Dariohonor, någon som vet var man kan få tag i det? Bor nära Stockholm.
  • zvärd
    • May 2010
    • 89

    #2
    Hej,
    Badis Badis är en trevlig fisk. Min erfarenhet är att de inte är så känsliga över huvudtaget. Jag hade ett par i 45 liters som fick yngel. Jag tror knappast att man ska ha dem i mindre. Jag hade 3 par i ett större akvarium och det gick men det var en hel del mindre strider. Det är nog klokast att ha dem parvis. Och inte med dvärgciklider - när de bodde med en hongsloi-hona var det revirstrider hela tiden (finns liten videoklipp länkat i projekttråden nedan.

    En projekttråd som vi gjorde finns här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=152386
    Projektet blev dock nedlagt av lite olika anledningar.

    Angående räkor så hade vi räkor i akvariet där badisarna fick yngel. De stora räkorna klarade sig men räkyngel blev snabbt mat. Räkorna blev dock ganska skygga eftersom Badisarnas intresse var stort.

    Som du kanske vet så vill badisar gärna ha levande foder. Visst kan de ta torrfoder men är riktigt kräsna (några vi haft var helt ointresserade av granulat; andra lärde sig att käka det). Eventuellt behöver man en fisk som gärna äter torrfoder för att få badisarna att fatta att det är ätbart. Det enklaste är att ha några kulturer Moina och ge dem det.

    Badisar måste man nog beställa: snacka med Janne på Södermalms akvarieaffär. De finns i beställningssortimentet. Janne har också Moina och annat levande foder

    Kommentar

    Arbetssätt...