Kan man odla årstidsfisk som ickeårtidsfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Caj
    • October 2010
    • 88

    Kan man odla årstidsfisk som ickeårtidsfisk?

    Jag läste någonstans att man kunde göra det med fiskar ur släktet Nathobranchius, men med sämre resultat. Finns det någon här med erfarenhet av det och som vet om man kan applicera det på andra årstidsfiskar ur släktet Rivulus eller Simpsoniscthys? Något av ett ganska beständigt odlingsakvarium för årstidsfiskar utan torkperiod alltså, kan det fungera? Simpson
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Varför är mer frågan?
    Jag har också läst någonstans att nothos skulle kunna odlas utan sk torkning men jag har aldrig sett ett enda yngel poppa upp på det sättet. Just nu har jag fem olika nothos som jag odlat i snitt 8 generationer. Minst 40 generationers erfarenhet med andra ord. Och det är ju inte svårt att odla dem som årstidsfiskar. Torven placeras i små vaser som vars innehåll tas upp kramas upp och förvaras i plastpåse. Se bara till att det inte blir för torrt. Problemet med nothos är väl att du måste mata dem med levande foder och se till att de inte får velvet.

    De flesta rivulus - iaf de jag haft - är inte årstidsfiskar. Det går att lägga växtlekares ägg i torv på samma sätt som årstidsfiskarnas under några veckor. Tvärtom mot din fråga mao. Det sker nog iaf oftare att kläckningen av växtlekarägg blir fördröjd än att nothoägg kläcks i akvariet utan "torka".
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Caj
      • October 2010
      • 88

      #3
      Tack för svaret, ja jag skrev nog lite för hastigt, det jag tänkte på var de som både kan genomgå torkperiod och de som inte kan det. Det där med nothosarna känner jag till, jag tänkte bara att det vore roligt att testa hur det skulle bli, men med tanke på din samlade erfarenhet är nog svaret att det är bättre att fortsätta låta årstidsfiskar vara just årstidsfiskar. Angående nothosar och att de lätt kan dra på sig den sjukdomen, ja salt är väl ganska bra, och möjligen att torven är urkokt. Vet inte om det stämmer att de kan bli känsligare på grund av torvens inverkan på vattnet, men man kanske inte borde utesluta möjligheten.

      Kanske borde testa någon Simpsoniscthys också! Slipper man väl saltet. Nåja min frågeställning var faktiskt ganska konstig, för egentligen är ju ett sådant akvarium ett "ganska beständigt" odlingsakvarium, med den skillnaden att man stoppar ner en vas med torv, eller som jag, en liten låda av plast.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Borde tillägga detta om saltet - först körde jag salt bara till mina nothos men eftersom det blev lite bökigt har jag gått över till samma vatten för mina sydamerkanska årstidare och endlers. Dosen är 1 ml koksalt per liter vatten. Inget salt till moinan och därför inget till triops heller eftersom dom får gammalt moinavatten. Moinan klarar salt dock men det känns som lite slöseri att ösa salt i deras vatten också.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Caj
          • October 2010
          • 88

          #5
          Intressant, har du märkt några skillnader på dina sydamerikanska fiskar med salt i vattnet jämfört med när du inte hade i salt?

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Svar nej - men när jag kläckt yngel brukar jag dem i högre salthalt - 3 ml koksalt per liter - så artemianauplierna lever några dygn. Dock verkar den saltstyrkan inte så bra för t ex whitein och möjligen även longipinnisen. Den som tipsade mej om tekniken med höjd salthalt (Jorge i Spanien?) hävdade dock att hans sydamerikanare funkade bra med den metoden.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Caj
              • October 2010
              • 88

              #7
              Just det, det är ju en fördel med artemian och salthalen. Kanske skulle testa om det skulle bli några sydamerikanska fiskar.

              Kommentar

              Arbetssätt...