Clownkilli frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JonasOne
    • December 2010
    • 79

    Clownkilli frågor

    Tjena alla hjälpsamma zoopetare!
    jag har tre st clownkillis, 1 hane och två honor. Jag har dom i ett fluval edge tsm med några räkor. Dom står alltid uppe vid toppglaset, har aldrig sett dom simma fritt runt i akvariet. Brukar dom vara så eller vad är galet? Alla värden och så är bra.
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Om jag kommer ihåg rätt (hade dom för snart 30 år sedan) så vill dom normalt gärna sej uppe vid ytan. Så ssk djupa akvarier är onödiga för deras väl och ve. Dom väntar på att små insekter skall ramla ner på ytan och bli mat.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Ricard
      • April 2004
      • 138

      #3
      Clownkilli frågor

      Jonas, Erik minns helt rätt. P. annulatus är en extremt ytorienterad fisk. Håller dem med ett vattendjup på 15-18cm och det är bara när de jagar mat eller möjligen varandra som de lämnar ytan.

      Om du ser till att de har gott om levande mat såsom artemia och hoppstjärtar med stödmatning med vinglösa små bananflugor och grinddalsmask kommer du att få yngel. Dessa kommer, om du inte förser filterinsug med svamp att obönhörligt sugas in i filtret.

      Var hittar man yngel?
      Jo, de står allra allra längst ut i kanterna i den lilla lilla pelare som utspädningen bildar vid glaset. De är alltså mycket små och lever gott på ett inkört akvariums microfauna.

      Är det en akvariestam du har?

      Lycka till!

      killioten Ricard


      ---------------------------------skickat från min iPhone med appen Tapatalk

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ett rätt kul "akvarium" med P. annulatus var det på Århusutställningen - det var ett "elefantfotsakvarium" där vattnet var ca. 2-3 cm djupt. Du hittar akvarium långt ner i denna Zoopetartikel http://www.zoopet.com/index.php?opti...article&id=513
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Ricard
          • April 2004
          • 138

          #5
          Clownkilli frågor

          Tack för otroligt intressant bild!


          ---------------------------------skickat från min iPhone med appen Tapatalk

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Så nu Jonas, behöver du bara hitta en elefant så kan du fixa ett lämpligt akvarium...
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • rasermusen
              • October 2011
              • 258

              #7
              http://www.youtube.com/watch?v=4sy3R3f_GCY
              /Rasmus

              Kommentar

              • JonasOne
                • December 2010
                • 79

                #8
                Tack för alla svar! Tur det finns folk som vill hjälpa till så det får bli en tripp till Afrika och leta på en lämplig elefantkandidat, köpa en påse gips och köra på helt enkelt haha

                Kommentar

                Arbetssätt...