Snurrig guldguramihanne

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maneda
    • March 2012
    • 2

    Snurrig guldguramihanne

    Hej, jag undrar om någon kan förklara varför min guldguramihane ibland får spatt och slår i taket på akvariet, därefter simmar han runt runt och till slut bara sjunker han till botten och allt verkar vara som vanligt igen.

    Har även blågurami och de trivs ihop med guldguramina vad jag kan se iallfall.
    Har stora scalarer (4 st.) Praktbotior (4 st.) och en del algätare.
    Akvariet är på 150 liter så jag tror inte det är för litet.

    Tacksam för snabbt svar.

    MVH Maneda
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Hej och välkommen till Zoopet!

    Akvariet är på tok för litet för de fiskar du har, skalarer skall ha ett akvarium på minst 240 liter och då kan du bara ha ett par..
    Skalarer och guramis brukar inte alltid gå att ha ihop då de vill åt samma område av akvariet och är tillräkligt nära släkt för att bråka med varandra om det..
    Angående botiorna så skall de gärna ha ett akvarium på minst 700 liter..

    Hur menar du med att han slår i taket på akvariet?
    Har du luft mellan ytan och täckglaset (om du nu har täckglas)?
    Har du inte det så MÅSTE du se till att fixa det genast, annars så dör dina guramier då de andas luft från ytan och drunknar om det inte får göra det..
    Guramierna vill gärna ha det akvarium på minst 240 liter de med..

    MVH// Patrik
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Maneda
      • March 2012
      • 2

      #3
      Hej Pikachu/ Patrik och tack,
      Mina scalarer och guramis bråkar aldrig, och botierna trivs (verkar de som) i detta akvarium sedan 5 år tillbaka.

      Jag har ett Juwel akvarium och där finns luft mellan ytan och "taket" det är ej glasskivor utan svartplast.
      Jag har haft guramis tidigare och även fått de att göra skumbon dock ej några yngel, vad jag hann se.

      Men det är nog som du säger bara att skaffa ett större akvarium.

      MVH Maneda

      Kommentar

      Arbetssätt...