Hängig dvärggurami?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Noulja
    • April 2012
    • 19

    Hängig dvärggurami?

    Skaffade ett par dvärggurmi till mitt 43-liters akvarium i slutet av april. Dom verkade trivas bra (eller visade iallafall inga tecken på att inte trivas).

    I mitten av maj prövade jag att göra om akvariet till ett low tech, framförallt för att testa om växterna skulle trivas bättre och för att kunna pröva ha akvariet utan filtrering. Tyckte nämligen att den pump jag hade kändes lite stark. Skrev en tråd om att minska effekten på pumpen men fick höra att den snarare var i minst laget för mitt akvarium. Dock såg jag ju hur fiskarna fick kämpa mot vattenströmmen för att kunna äta varje dag, och så fort de slutade kämpa emot skickades de tillbaka.

    Sagt och gjort. Läste på här på forumet, förberedde jord och gjorde en botten där nedre lagret är blomjord, övre grus. Tog bort pumpen (vilket jag misstänker att vissa kommer att ha åsikter om). En dag senare hade hanen, som aldrig visat tendenser till det tidigare, byggt två stora skumbon och så fortsatte det i någon/några veckor innan han plötsligt slutade. Vilket gjorde mig ganska nöjd då han hade varit lite grinig mot lilla damen han delar akvariet med.

    Sen har det flutit på som vanligt i i ca en månad, men har sett att han verkat lite hängig de senaste dagarna. Hållit sig mycket i bakgrunden, uppe vid ytan osv.

    Idag har jag gjort vb, och när jag matade strax efter kom han upp mot ytan en snabbis innan han vände igen. Aldrig hänt att han inte vill ha mat förr (matar främst med torkad artemia och ibland flingfoder).

    Alltså, kan sammanfatta novellen ovan med hängig, håller sig vid bakgrunden eller stilla vid ytan. Några teorier?
  • Noulja
    • April 2012
    • 19

    #2
    Medan jag har skrivit har han rört på sig lite mer. Reagerar på att han nästan ser lite svullen ut på höger sidan. Kan förstoppning ge såna här tecken? Eller är det bara jag som överanalyserar nu kanske ^^

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13124

      #3
      Jag har begränsad erfarenhet av gurami men jag tycker nog de kan vara ganska känsliga. Vad jag tror om din hane är att den kan ha drabbats av en inre infektion/inflammation och därmed fått en svullnad som du tycker dig kunna se. Med tiden (vecka eller nån månad) så kan infektionen leta sig ut genom huden och den får ett öppet sår, likt en krater. Tror det svårt att bota detta. Du ska inte ta illa upp men jag blir irriterad på expriment med kar utan filter, man vägrar därmed fisken den chansen till en hälsosam miljö. Visst finns det en möjlighet om man har massor med växter, som också växter, och sen minimalt med mindre fisk, men jag hävdar att man ALLTID måste ha någon form av cirkulation! Ta och fixa ett bra filter tycker jag Nåt som funkar bra och är billigt är en glasburk med en liiiten pump (ex eheim compact 300) i botten, en slang på utblåset som sticker upp ur glasburken och sen proppa burken full med små kuber av filtermatta. Utblåset går då rakt upp och kommer inte skapa nån turbulens i karet. Filtret som är fult går ju lätt att gömma bakom växter.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Noulja
        • April 2012
        • 19

        #4
        Jag tar inte illa upp. Speciellt inte när det dessutom kommer konstruktiva råd om hur jag skulle kunna göra det annorlunda och inte bara pekpinnar. Uppskattat!

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #5
          Åheim: Jag vet att du har rätt med det här om filter i 9 fall av 10 men varför skulle det egentligen vara så mycket bättre än en massa växter? Varför skulle växt modellen var mer ohälsosam? Exempelvis för typ labyrint fiskar? Den enda orsak till cirkulation i ett tätbevuxet akvarium är att man kanske gör näringsämnen mer tillgängliga för växterna. Växtmodellen kräver dock att man inte överbelastar akvariet och att man rensar ut växtdelar innan de vissnar.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13124

            #6
            Ursprungligen postat av bossep
            Åheim: Jag vet att du har rätt med det här om filter i 9 fall av 10 men varför skulle det egentligen vara så mycket bättre än en massa växter? Varför skulle växt modellen var mer ohälsosam? Exempelvis för typ labyrint fiskar? Den enda orsak till cirkulation i ett tätbevuxet akvarium är att man kanske gör näringsämnen mer tillgängliga för växterna. Växtmodellen kräver dock att man inte överbelastar akvariet och att man rensar ut växtdelar innan de vissnar.
            Bosse, jag menar inte att det ena utesluter det andra. Klart att det är jättebra med mycket växter,har aldrig påstått att det finns något negativt med växter, men för den delen bör man ha en biologisk filtrering tycker jag, eller åtminstone cirkulation. Cirkulationen bidrar ju med så väldigt mycket mer än att bara göra näringsämnena tillgängliga för växterna, tex behöver bottensubstratet (som verkar som biologiskt filter i ett annars filterlöst akvarium) den syresttning som cirkulation medför och som nitrifieringen kräver. Jag tycker att cirkulationsfria kar är sån överkurs att det inte lämpar sig att förespråka eller ens förslå
            (varför detta motstånd till att pilla ner åtminstone en liten pump som rör runt vattnet, än om så bara för att få runt näringen till växterna som du säger?)
            Senast redigerad av åheim; 12 July 2012, 23:41.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Bosse, jag menar inte att det ena utesluter det andra. Klart att det är jättebra med mycket växter,har aldrig påstått att det finns något negativt med växter, men för den delen bör man ha en biologisk filtrering tycker jag, eller åtminstone cirkulation. Cirkulationen bidrar ju med så väldigt mycket mer än att bara göra näringsämnena tillgängliga för växterna, tex behöver bottensubstratet (som verkar som biologiskt filter i ett annars filterlöst akvarium) den syresttning som cirkulation medför och som nitrifieringen kräver. Jag tycker att cirkulationsfria kar är sån överkurs att det inte lämpar sig att förespråka eller ens förslå
              (varför detta motstånd till att pilla ner åtminstone en liten pump som rör runt vattnet, än om så bara för att få runt näringen till växterna som du säger?)
              Nja jag tycker i bland att det pumpas alltför mycket vatten. Bakteriell filtrering i all ära men med friska växter och alger funkar ofta riktigt bra. Just labyrintfiskar gillar rent vatten men inte krusande vattenyta. Då anser jag att ett riktigt low-tech med bara ljus och växter fungerar mycket bra. Jag kör just nu 2 jordbottens burkar den ena med cirkulation och den andra utan. Den utan tycker jag funkar bättre. Det rivs tydligen upp lite näring med pumpen och jag får aldrig det akvariet riktigt klart. Inget av dem visar dock konstiga vattenvärden. Dock tycks det som om även Diana Walstad har börjat med cirkulation. Jag påstår inte det är tabu med en liten pump men i bland behövs det inte och det har blivit lite av en patentmedicin som löser allt.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              Arbetssätt...