Kampfisk odling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rufus12
    • July 2011
    • 55

    Kampfisk odling

    Hej, jag älskar kampfiskar med sina fina långa fenor, (hanarna då) och deras vackra färger. Jag vill då försöka att odla dem, och jag undrar hur man gör bäst och lättast?
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Googla så hittar du mycket. Tänkt dock på att det är mycket arbete och kräver många mindre kar sedan när hanarna ska börja separeras från varandra.

    Kommentar

    • Papegoj Moi
      • March 2011
      • 171

      #3
      Ja, jag har försökt ett stort antal ggr men inte fungerat xD
      Men hur gör man för att honan o hanen ska vilja para sig? för jag har vänjt dem ca 1 vecka innan o honan har rom, men det funkar nt :/

      Kommentar

      • Rufus12
        • July 2011
        • 55

        #4
        Ursprungligen postat av Papegoj Moi
        Ja, jag har försökt ett stort antal ggr men inte fungerat xD
        Men hur gör man för att honan o hanen ska vilja para sig? för jag har vänjt dem ca 1 vecka innan o honan har rom, men det funkar nt :/
        Hanen måste ha gjort ett skumbo för att dem ska para sig, och för att han ska bygga det ska du ha flytande växter (man kan bara klippa av en bit av en växt).

        Kommentar

        • Rufus12
          • July 2011
          • 55

          #5
          Jag var på Arken zoo igår och gjorde ett riktigt kap, jag såg en red cambodian ct hane och jag var bara tvungen att köpa honom. Jag har läst på om odlingen också, så jag köpte en fin hona också (kanske red cambodian ct, är inte säker) och han har börjat bygga ett skumbo

          Kommentar

          • Rufus12
            • July 2011
            • 55

            #6
            Jag döpte paret till Lucius och Lucia, och båda är superfina. Men hanen är speciell, han är den vackraste kampfisken som jag har sett.

            Kommentar

            • Accan
              • March 2012
              • 13

              #7
              Inte så jättesvårt att få yngel bara lite tur !

              Kamp hanen bör ha börjat bygga skumbo eller försöka ! då vet man att han är mogen ! skriver lite hur vi har lyckats !

              1. Skaffa ett 54L kar med dämpad belysning
              2.15CM med vatten ingen bottensand !
              3. Doppvärmare 27 - 29C
              4. Mycket flytväxter
              5. INGEN vattencirkulation eller filter .

              Hannen bygger sitt bo utmed någon kant i samband med flytväxterna . när boet är färdig kan du släppa ner en romstinn hona, om du har tur så börjar leken inom en dag eller 2 , går det illa så får du ha glasvas i karet så hannen hinner vänja sig vid att det finns en hona i närheten ( 1 av 10 kan vara riktigt aggresiva mot andra fiskar "personlig riktlinje")

              När hanen har klämt ur all rom så ta bort honan annars kommer hannen säkerligen jaga ihjäl henne, Hanen kommer plocka ägg som ramlar ur boet och spruta upp dom igen men om hannen äter upp äggen så ta bort han med . många ägg kommer säkerligen att klara sig ändå.

              Äggen tar ca 24 - 28 timmar på sig innan dom kläcks, ser ut som ägg med svans)

              När dom är 2-3 dagar kan du klämma in infusorier för matningen skull och när dom är större går det bra med artemia !

              Film på rom leken ! http://youtu.be/6J8dwM2PeZM
              Senast redigerad av Accan; 05 May 2012, 14:20. Anledning: Missad rad

              Kommentar

              • Rufus12
                • July 2011
                • 55

                #8
                Min hane bygger skumbon på olika ställen, kan man lägga in honan snart? Eller måste man vänta tills det blir ett stort skumbo? För han har redan byggt massor av lite mindre skumbon.

                Kommentar

                • Accan
                  • March 2012
                  • 13

                  #9
                  utav min egna erfarenhet så skall han bygga ett stort annars är omgivningen för turbulent. men så fort boet ser stort nog ut kan du intruducera honan , beroende från fisk till fisk titta så att han jagar henne till boet och inte ifrån =)

                  Vårat skummbo är för nuvarande 10cm långt och ca 3 cm brett
                  Senast redigerad av Accan; 05 May 2012, 16:39. Anledning: mer info

                  Kommentar

                  • Rufus12
                    • July 2011
                    • 55

                    #10
                    Han verkar inte fatta hur man gör riktigt, han har byggt mellanstora skumbon på olika ställen. Men han gör bubblor överallt, så han bygger typ inte ett stort bo, utan flera lite mindre bon.

                    Kommentar

                    • Rufus12
                      • July 2011
                      • 55

                      #11
                      Och det finns inget vattenflöde alls Och han bygger inte mer än det han har gjort, han bara släpper lite bubblor här och där.

                      Kommentar

                      • mariasupernova
                        • February 2012
                        • 25

                        #12
                        Min kampfisk gör likadant. Inget vattenflöde. Har provat i både runt och kantigt kar. Bygger mindre skumbon på ett par ställen. Har testat med muggar i osv. Släpper även bubblor lite varstans..

                        Kommentar

                        • Rufus12
                          • July 2011
                          • 55

                          #13
                          Jag får väl hoppas att han bygger upp et utav skumbona, annars vet jag inte vad jag ska göra

                          Kommentar

                          • Accan
                            • March 2012
                            • 13

                            #14
                            Ursprungligen postat av Rufus12
                            Jag får väl hoppas att han bygger upp et utav skumbona, annars vet jag inte vad jag ska göra

                            Vet inte riktigt eftersom jag inte läst/set något liknande än ! men prova att lägga lite mer växter vid ytan så att utrymmet blir lite mer begränsat. finns tpsmed stryofom plast muggarsom fungerar som ett litet hus

                            bild = http://www.google.se/imgres?um=1&hl=...9,r:1,s:0,i:72

                            Kommentar

                            • Rufus12
                              • July 2011
                              • 55

                              #15
                              Oj, jag sa fel. Hanen är bara red cambodian, inte ct

                              Kommentar

                              Arbetssätt...