Utspritt skumbo

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mariasupernova
    • February 2012
    • 25

    Utspritt skumbo

    Hej,

    Jag försöker odla på min kampfisk. Har haft honom i ett år men har de senaste veckorna försökt odla på honom.

    Skumboet försvinner nästan helt över natten, har provat ha tänt lite i rummet men det hjälper inte.

    Igår påbörjade jag ett nytt försök. Indredde lekkaret med lite grus, växter och rötter i ett hörn för att tjejen skall kunna skydda sig lite. Samt plastmugg för att skydda boet.

    Idag har han börjat bygga bo, håller sig framst till plastmuggen men boet sitter liksom inte ihop, utan det är mest bubblor som ligger med lite mellanrum.

    Finns det något jag kan göra för att få honom att bygga tightare bo?

    Såhär ser det ut efter ett dygn http://i.imgur.com/cSlm8.jpg
    Senast redigerad av mariasupernova; 15 April 2012, 18:24.
  • mariasupernova
    • February 2012
    • 25

    #2
    Uppdaterat med bild...

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #3
      har haft kampfisk. dom brukar göra ett antal bon först för att "öva". jag vet inte om det är hanarna själva som tar sönder det eller vad, men dom brukar bygga några innan dom bygger det riktiga.

      Kommentar

      • mariasupernova
        • February 2012
        • 25

        #4
        Bör jag ha nattlampa till honom? När ska jag släppa i tjejen? Har haft i henne innan men han verkar sluta bygga bo då :s

        Kommentar

        • Majki01
          • May 2010
          • 769

          #5
          Du ska absolut ha natt lampa, honan måste han kunna se hela tiden, men du kan inte släppa i henne förren boet är klart, är detta första gången din hane "paras" så behöver han öva på att bygga, så räkna med många bo som går åt skogen.


          Sent from my iPhone using Tapatalk

          Kommentar

          • hellmut
            • October 2005
            • 160

            #6
            Hej!

            ''Finns det något jag kan göra för att få honom att bygga tightare bo?''

            Honan ska vara i karet hela tiden men bara så hanen kan se henne, det triggar hans instinkter att bygga ett skumbo. Så du kan ju sätta henne i någon form av skål i lek karet sen efter 1-2 dagar när du ser att hanen har byggt ett ordentligt skumbo då släpper du ut henne.

            Att odla kampfiskar är ju ingen exakt vetenskap häller, en del hanar bygger inte skumbo en del äter äggen!
            Men mitt bästa tips till någon som försöker odla kampfiskar är att använda sig av unga hanar runt 6 månader.

            Kommentar

            • hellmut
              • October 2005
              • 160

              #7
              Jag själv brukar kapa av en pet flaska och ha honan i

              Kommentar

              • mariasupernova
                • February 2012
                • 25

                #8
                Jag har provat med det, men faktum är att han verkar bygga bättre bo när ingen tjej är i närheten. Distraherad kanske

                Kommentar

                Arbetssätt...