kan de känna sig svartsjuka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trelleborg
    • May 2011
    • 45

    kan de känna sig svartsjuka?

    Vi har haft en del otur, och slarv, med vårt akvarium men nu äntligen känns de som att vi stabiliserat det...
    Därför tänkte jag köpa 2 fiskar idag, vilket jag gjorde, 2 blå gurami... har en sen tidigare...

    Fick frågan om vilket kön vi skulle ha och då blev jag osäker på vad vi hade sen innan...
    Valde iallafall två honor för säkerhetsskull o så tänkte jag att hade vi en hona sen innan kan vi ju köpa en hane sen...

    Kom hem o konstaterade att vi har en hona, alltså 3 honor totalt..
    Stoppade ner påsen i akvariet och vår gurami sen innan simmade direkt fram o typ "connecta" sig direkt... vägrade lämna påsen..
    När vi sen lyfte de nya fiskarna ur påsen och ner i akvariet så simmade de runt lite tillsammans innan vår gamla gurami började typ kyssa/bita de nya?

    Hon jagar dom ibland o har vid 2 tillfällen, som jag sett, bitet sig fast i stjärtfenan på dem.. och ibland simmar hon fram med en kyssmun och kysser dom på sidan...

    Är detta normalt? Visar hon vem som bestämmer eller vad händer? :S



    Glömde nämna att nästa sekund så kan de nya typ simma lugnt o stillsamt bakom vår äldre typ som att de visar att de är "under" henne..
    Senast redigerad av Trelleborg; 06 April 2012, 19:25.
  • AffeAlien
    • December 2011
    • 655

    #2
    Ja det är normalt för guramis att bråka med sina artfränder och visa vem som bestämmer. Min jagar varandra lite hit och dit ibland och ibland är de med varandra i nått hörn.

    Har hört om de som jagar de andra så det blir så stressade så att de dör, men det har jag själv inte varit med om. Men du kan lugnt räkna med att de kommer jag varandra lite fram och tillbaka.
    Mvh Alf

    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

    Kommentar

    Arbetssätt...