Vattenbyten och skumbo

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre67
    • November 2011
    • 321

    Vattenbyten och skumbo

    Hej!

    Har skrivit här förut om mitt 180l kar. Nu är mina skalarer borta och jag har 3 (1+2) kampfiskar, 6 kilfläcksrasbora, 3 (1+2) mosaikgurami, 2 kuhlii-ålar och några ottosar kvar. "Problemet" är att min gurami hane börjat bygga skumbo och dom första gångerna var det borta efter nån dag. Denna gång har det vart kvar längre och jag vet inte om jag ska göra mitt vattenbyte, som jag gör varje vecka, eller inte? Vad gör jag?

    Undrar även vilka gurami som går ihop med mosaikerna!? Skulle gärna vilja ha lite mer färg i karet. Och hur många fler gurami kan jag ha i?
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Tjabba!

    Jag brukar rekommendera att man inte har några andra ihop med mosaiken då den är mycket tuffare och lätt sätter sig överest i hackordningen..
    Även honorna brukar regera över t.ex. blå gurami hanar är mina erfarenheter..
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Min erfarenhet är tvärtom, mosaikguramin är inte alls lika tuff, vare sig sinsemellan, eller mot andra fiskar, som vad blå/marmor/guldgurami är.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Pierre67
        • November 2011
        • 321

        #4
        Tråkigt att höra, då jag gillar guramis. Hade tänkt några honungs eller dvärg, men men...
        Kanske borde köpa ett par mosaikhonor till och 6 kilfläcksrasbora till!? Är det en bra idé?

        Edit: Mina mosaikguramis har vart jättesnälla mot mina andra fiskar och mot varann. Dock jagar hanen iväg honorna, när han bygger bo.
        Senast redigerad av Pierre67; 02 April 2012, 19:31.

        Kommentar

        • Rebah
          • January 2012
          • 410

          #5
          Brukar vara väldigt olika med gurami tycker jag, ibland funkar det hur bra som helst med flera olika arter (ex ett med guld+ blå + mosaikgurami), och ibland blir det en massa bråk. Kan ju alltid kolla med affären och förklara att du inte är säker på att det kommer funka med dina andra gurami och se om man kan få lämna tillbaka/byta om det smäller. Jorå, det finns trevliga zooaffärer som gör sånt
          Angående skumbo, har du några flytväxter? Det brukar hjälpa vid vattenbyte, skumboet "fäster" bättre. Har en hög hornsärv hos några dvärggurami och där finns skumboet kvar efter vattenbyte.
          "The trees move... do you not see it?"

          Kommentar

          • Snytbaggen
            • February 2012
            • 30

            #6
            Jag har ett liknande problem, min gurami bygger skumbo och det sitter fast fint och blir större och större, men så fort jag stoppar ner en hand eller arm i akvariet för att fixa något så försvinner det efter en dag eller två. Han slutar inte heller att bygga på det, utan det bara försvinner. Sedan tar det några dagar igen så börjar det "fastna" och allt är frid och fröjd ända tills jag måste ner med handen igen. Vad kan detta bero på?

            Kommentar

            • Pierre67
              • November 2011
              • 321

              #7
              Tack för svaren!

              Min bygger bo i ena hörnet vid doppvärmaren och jag är rädd för att sabba boet. Men jag måste ju byta vatten nångång, så han får väl bygga ett nytt sen. Blir att jag köper 2 mosaikhonor till, vill ju inte chansa på slagsmål och mina affärer här vill inte ta igen nån fisk. Köper 6 rasbora till också, så man får ett större stim av dom.

              Kommentar

              • pikachu

                • December 2007
                • 1189

                #8
                Kan bli bråk ändå, har du en shysst grupp där det är frid och fröjd så kan det ibland vara smart att inte lägga till fler individer..
                PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ursprungligen postat av Animaniac
                  Min erfarenhet är tvärtom, mosaikguramin är inte alls lika tuff, vare sig sinsemellan, eller mot andra fiskar, som vad blå/marmor/guldgurami är.
                  +1
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av Snytbaggen
                    Jag har ett liknande problem, min gurami bygger skumbo och det sitter fast fint och blir större och större, men så fort jag stoppar ner en hand eller arm i akvariet för att fixa något så försvinner det efter en dag eller två. Han slutar inte heller att bygga på det, utan det bara försvinner. Sedan tar det några dagar igen så börjar det "fastna" och allt är frid och fröjd ända tills jag måste ner med handen igen. Vad kan detta bero på?
                    Att du troligen stör dem i sin lekförberedelse. Prova att göra ett rullande vattenbyte, du har två slangar som är lika tjocka för att lättare få samma flöde. På ena sidan karet suger du ut vattnet och i andra änden fyller du på, detta i så lik hastighet som möjligt.
                    Annars brukar det inte vara någon större fara att hoppa över ett vattenbyte lite då och då.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Pierre67
                      • November 2011
                      • 321

                      #11
                      Tack för alla tips!

                      Köpte 6 kilfläcksrasbora till idag, så nu har jag 12. Gud va små dom är mot dom andra, men dom växer nog till sig. Köpte inga guramis, då jag inte vet om jag vågar göra det? Vill ju inte det ska bli bråk! Vill inte stoppa i nån ny art heller, utan vill hellre ha fler av dom jag nu har.

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #12
                        Sambo, särbo, skumbo...

                        Det där med skumbo som försvinner om man stoppar ner handen kan ju ha två förklaringar, dels kan ju fisken bli rädd eller störd och lägga ner projektet. Dels kan man ju på händerna ha diverse jox, diskmedelsrester eller annat, som förändrar ytspänningen i vattnet och gör att bubblorna i skumboet inte längre håller ihop.
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        Arbetssätt...