Lampeye yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ANNSVAHN
    • February 2012
    • 2

    Lampeye yngel

    För ca 8 veckor sedan startade jag opp ett nanoakvarie på 20 l. Jag har mycket växter planterade samt flyt växter. I akvariet går 12 lampeye samt 7 räkor av Crystal Red. Idag upptäckte jag yngel av Lampeye. Dom är ca 3mm stora.
    Vad gör jag? Vad matar jag dom med, ska jag föra över dom till ett yngel akvarium, hur gamla kan dom vara?

    Någon som har erfarenhet av dom?

    ANNSVAHN
  • Karl Holm
    • November 2011
    • 223

    #2
    Jag har lampeye-yngel sedan ett par månader tillbaka. De går i ett nanoakvarium på 19 liter med CR och utan sina föräldrar. Som foder ger jag dem artemiaägg överlag, men finsmular lite vegetabiliskt flingfoder ett par dagar i veckan som komplement. De växer friskt och är runt 3,5-4mm.
    Jag skulle ha ynglen för sig om jag var du. Föräldrarna är inte mycket att lita på. De äter allt de kommer över. Dock upptäckte jag ett gäng nya yngel i mitt stora akvarium för ett par dagar sedan, och de lever ännu. Men hur länge till återstår att se.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

    Kommentar

    • ANNSVAHN
      • February 2012
      • 2

      #3
      Tack för info .
      När du skriver om artemiaägg...menar du nykläckt artemia då?

      Kommentar

      • Karl Holm
        • November 2011
        • 223

        #4
        Nä, det har jag inte haft tid att pilla med då jag ska flytta och allt är en oreda. Jag kör med skalade artemiaägg med bra resultat. Nykläckt är dock bättre om du har möjlighet till det. Mer näring i det.

        Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Levande artemia vs skalade ägg - Kanske inte mer näring men iaf bättre stimulans - levande foder väcker jaktinstinkten hos fisken, ung som gammal.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          Arbetssätt...