Aggressiv guramihanne

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snytbaggen
    • February 2012
    • 30

    Aggressiv guramihanne

    Min guramihanne började för ett par veckor sedan att bygga ett skumbo, och blev samtidigt mer revirhävdande mot de andra fiskarna. Det har aldrig blivit färdigt utan förstört och uppbyggt igen ett antal gånger, dock aldrig förstört av någon annan fisk. Han har blivit mer och mer aggressiv med tiden och "äger" nu ungefär 4/5 av akvariet, och så fort någon annan fisk går över gränsen jagar han bort dem direkt. Idag började han även ge sig på andra fiskar han tidigare lämnat ifred, och jag har sett att några fått sina fenor bitna. Finns det något jag kan göra för att lugna ner honom? Jag kan inte förflytta honom till ett annat akvarium, då det enda andra jag har är ett 45L med en kampfiskhanne och en guppyhona, och det skulle nog inte bli särskilt lyckat.
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    De blir så när de är redo för lek. De kan bli redigt grisiga.

    Det finns inte så mycket att göra, när de väl lekt så är den lika svinig mot honan. Art-akvarium, fler gömställen eller släng ut dem..
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Snytbaggen
      • February 2012
      • 30

      #3
      Han är dock svinig mot honan redan nu, nästan mer än mot de andra fiskarna. Honan gömmer sig i motsatta hörnet mellan doppvärmaren och några växter, och titt som tätt simmar han dit, ger henne en puff och simmar tillbaks till skumbot igen. Det är den enda fisken han behandlar på det sättet, de andra jagar han bara bort om de kommer för nära. Akvariet är på 180L, förresten.

      Kommentar

      • AffeAlien
        • December 2011
        • 655

        #4
        När han tycker att han är klar med skumboet kommer han uppvakta honan, tills dess jagar han bort henne med, sedan kommer han lekaav henne och efter det jaga bort henne och skydda boet mot allt och alla tills äggen kläcks.

        mvh
        // Alf
        Mvh Alf

        Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

        Kommentar

        Arbetssätt...