Hängig eller tråkig dvärg gurami?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • s0me0ne
    • November 2011
    • 6

    Hängig eller tråkig dvärg gurami?

    Har två st blåa dvärggurami, en hona och en hane, men de är inte speciellt social och rörlig.
    De hänger i var sin ände av akvariet och ser sura ut.
    Hanen kan simma efter honan och putta iväg henne, så hon håller sig ifrån honom, han är större än henne så jag antar att han är lagom för henne, för den förra jagade hon omkring och mobbade tills han gav upp och dog.
    Jag är nybörjare på det här med akvarium så lite tips om hur de ska hanteras vore toppen.

    De går i ett 200 l med 4 guldfiskar och 9 platysar. De andra är det full fart på medans de här två surar i varsitt hörn.

    Funderade på om de är lite tråkiga så där och mest simmar runt i sin hörna med grönt och bara är eller om de inte mår bra.

    Tacksam för svar!
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Jag skulle nog gissa på att de är jävligt rädda för dina guldfiskar (är det guldfisk eller sjölstärt?)..
    Oavsett vad så blir de stora vilket inte guarierna blir, dessutom så är de kallvattenfiskar och ska gärna inte ha över 22, medan dina platys och guramis gärna vill ha minst 25..

    Sedan så är det lite guramis stil att vara 'elaka' mot varandra då de är grupp och inte par fiskar, jag personligen håller aldrig guramis i par..
    De utväcklar herarki och kan vara riktigt jävla elaka mot varandra, har man flera så sprids aggressionerna ut mot typ alla..

    Sen en sak som jag lärt mig är att aldrig riktigt lita på de i djuraffären, det kan bli jättefel för en då de (oftast) inte riktigt vet vad de snackar om eller så ljuger de för att få sälja..
    Visst kan man hitta de som är schyssta, kunniga och ärliga men..
    Senast redigerad av pikachu; 26 March 2012, 17:56.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • s0me0ne
      • November 2011
      • 6

      #3
      Tack så mycket för svaret!
      Guldfiskarna är inte så stora än, och de hänger inte jämt och trycker i buskarna men de är inte lika fart på dom som de andra.
      Jag kan ju säga att det är inte stor kunskap hos några affärer i stan, så ...
      Jag kanske ska köpa en till hona och hiva dom i ett annat kar som inte är så varmt, där går mindre fiskar också.
      Väldigt bra forum det här med bra info.
      Tack!
      Nu ska jag fundera på hur jag ska göra med bråkstakarna.

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Vilka skulle du lägga i ett kar med svalare vatten?
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • ciklidtok
          • March 2005
          • 1466

          #5
          pikachu: Jag tror s0me0ne menar att hon ska sätta guldfiskarna i svalare vatten .... Men jag är inte helt säker på att man ska hålla dvärggurami i grupp Min dotter hade både röd och blå dvärggurami i grupp i sitt 375 liters kar, och det slutade med att alla förutom två (av 6) blev ihjälslagna av de andra....Nu har hon dem i par, och det fungerar alldeles utmärkt.
          720L SA-/CA. Övriga
          375L Biotop, skalarer
          275L Malawi
          240L Blandat


          Kommentar

          • s0me0ne
            • November 2011
            • 6

            #6
            Ääh jag läste som en kråka, att guramisarna ville ha svalare.
            Men guldisarna är pigga som sjutton och lever rövare och ser ut att må gott, men jag har funderingar på att låta en som har en damm få ha dom över sommaren och sen känna efter om jag vill ha tillbaka dom.

            Den lilla honan som började simma omkring som vanligt och jag trodde att hon bara hade en dålig dag, hon låg död igår kväll när jag kom hem. Jag brukar se till att mata dom så alla får, är nån lite utanför klungan så strör jag över den lillen så ingen blir utan.

            Hanen simmar med guldisarna och jag tror han får hänga med så länge, han verkar må bra.
            Tror inte det är nån mening att köpa en ny.
            Han kanske får ett nytt hem om jag ser att nån vill ha en hane och vill byta mot nåt som passar.

            Tack för era synpunkter och info.

            Tur jag har ciklidtok som håller reda på mig annars också.

            Kommentar

            Arbetssätt...