Killibebis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Killinybörjare
    • March 2012
    • 3

    Killibebis

    Jag upptäckte ett killiyngel i akvariet igår när jag skulle städa lite! Har haft mina fiskar(en hona o en hane) drygt 1 mån, KapLopez gold. Den är ca 6 mm lång och färgad som honan. Hur gammal tror ni att den är?
    Men framförallt, har den nån chans att överleva tillsammans med föräldrarna? Jag har så mycket rötter och växter att gömma sig i att jag aldrig kommer få upp den därifrån utan att skada den... Om den nu är några dagar gammal så måste den ju ha överlevt på maten jag har gett de vuxna kan man tycka? Nu har jag försökt ge den lite yngelfoder, det var allt som fanns hemma, men jag tänkte att den nog kan äta frysta cyklops också? Vad tror ni? det är svårt att mata med något speciellt till den när den mest gömmer sig undan de vuxna... Har den nån chans min lilla bebis? Skulle vara så roligt om de redan fått bebbor o man kunde få någon att överleva!
  • Killinybörjare
    • March 2012
    • 3

    #2
    En till fråga: Hur ser äggen ut? Det skulle ju underlätta om man visste hur de ser ut så att man kan plocka ur dem och föda upp dem i ett eget kar framöver... Har en gul liten "kapsel" som sitter i veckaet på ett blad, kan det vara ett ägg?

    Kommentar

    • Ricard
      • April 2004
      • 138

      #3
      Ursprungligen postat av Killinybörjare
      Jag upptäckte ett killiyngel i akvariet igår när jag skulle städa lite! Har haft mina fiskar(en hona o en hane) drygt 1 mån, KapLopez gold. Den är ca 6 mm lång och färgad som honan. Hur gammal tror ni att den är?
      Men framförallt, har den nån chans att överleva tillsammans med föräldrarna? Jag har så mycket rötter och växter att gömma sig i att jag aldrig kommer få upp den därifrån utan att skada den... Om den nu är några dagar gammal så måste den ju ha överlevt på maten jag har gett de vuxna kan man tycka? Nu har jag försökt ge den lite yngelfoder, det var allt som fanns hemma, men jag tänkte att den nog kan äta frysta cyklops också? Vad tror ni? det är svårt att mata med något speciellt till den när den mest gömmer sig undan de vuxna... Har den nån chans min lilla bebis? Skulle vara så roligt om de redan fått bebbor o man kunde få någon att överleva!
      Roligt att du fått yngel på dina Kap Lopez! Vackra så det räcker!
      Har man tur tar de söndersmulat flingfoder MEN rekommendationen är alltid varierat levandefoder. Vad är då det? Jo, till de nykläckta är artemia (levnade) ett bra foder. Ett annat är hoppstjärtar (för info, se http://www.pilgift.se/filer/hoppstjartar.pdf)

      Du bör lyfta över ynglet med föräldraburkens vatten till en mindre plastburk där det inte riskerar att bli mat, för absolut, de kommer äta om de får chansen.

      Kommentar

      • Ricard
        • April 2004
        • 138

        #4
        Ursprungligen postat av Killinybörjare
        En till fråga: Hur ser äggen ut? Det skulle ju underlätta om man visste hur de ser ut så att man kan plocka ur dem och föda upp dem i ett eget kar framöver... Har en gul liten "kapsel" som sitter i veckaet på ett blad, kan det vara ett ägg?
        Kapseln är med största säkerhet inte ett ägg. De är några millimeter i diameter och snudd på genomskinliga. De brukar sitta på undersidan av växtblad vid ytan. Ett sätt att odla växtlekare (man kallar de killis som har just detta sätt att lägga ägg) är att ha flytväxter eller sk lekmoppar (se denna länk http://killi.dk/index.php?option=com...mid=57&lang=sv där du under Att börja med killis hittar svar på alla frågor du kommer ha under överskådlig tid!) hos lekparet under ngn vecka. Sedan plockar man över moppen/flytväxten i en tom burk med föräldravatten. Efter 10-14 dagar brukar man ha yngel. Men som sagt, läs på SKSs hemsida under länken jag nyss delade.

        Lycka till!

        Kommentar

        • Killinybörjare
          • March 2012
          • 3

          #5
          Tack för svaren!

          Ja de är verkligen jättefina!!
          Har försökt titta efter nu och den verkar äta, har lite flingfoder o sen har jag gett frysta cyklops. Ska försöka ge den något mer också. Att få ur den ur akvariet är nog tyvärr omöjligt utan att riva upp hela inredningen, har "träd" och växter planterat i landskap o den gömmer sig väl...
          Om jag nu ska plocka ur kommande ägg, hur ska jag inreda den burken? ska det vara något på botten? Växter? om det nu bara är ett till så här långt, kan den vara ensam där?

          Kommentar

          Arbetssätt...