Blå guramis och skalarer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snytbaggen
    • February 2012
    • 30

    Blå guramis och skalarer?

    Jag har ett akvarium på 180 liter med två ej fullvuxna blå guramis på kanske 6cm. Jag har funderat på att köpa till två skalarer, men har hittat väldigt motsägande information på internet. Vissa säger att det funkar fint men andra att skalarerna kommer bli jagade. Jag har ingen backuplösning annat än att lämna tillbaka fiskarna, så därför vill jag vara säker på att det kommer fungera eller inte. Mina blå guramis har varit i akvariet runt två-tre veckor, kommer det ha någon inverkan på deras aggressivitet?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hur högt är karet?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Snytbaggen
      • February 2012
      • 30

      #3
      Ungefär 45cm

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Då skulle jag personligen skippa skalarer, det är i lägsta laget för att de ska må riktigt väl.
        Men generellt funkar det med blå gurami och skalarer, de kan vara lika sura båda två...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Snytbaggen
          • February 2012
          • 30

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Då skulle jag personligen skippa skalarer, det är i lägsta laget för att de ska må riktigt väl.
          Men generellt funkar det med blå gurami och skalarer, de kan vara lika sura båda två...
          Ja, jag har gått runt och tänkt på det där med höjden... De info jag hittat säger runt 45cm och uppåt, men jag antar att det är inklusive substrat? I så fall ligger jag nog lite bättre till, eftersom jag mätte utan substrat. Fast är det så att de inte kommer att må bra så får jag helt enkelt leta efter några andra passande roliga fiskar.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Så själva karet är högre? Man brukar inte räkna med substratet utan karets höjd, sedan stjäl detta några cm. Är själva karet runt 50 cm är det inga större problem.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • raabe
              • October 2007
              • 23

              #7
              Jag har haft dessa fiskar ihop utan problem, dock var det i ettt 375 liters kar.

              Kommentar

              • pikachu

                • December 2007
                • 1189

                #8
                Jag har ALDRIG lyckats hålla dem ihop utan att skalarerna har terrat sönder guramierna..
                PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                Kommentar

                • Snytbaggen
                  • February 2012
                  • 30

                  #9
                  Tänkte ge en liten uppdatering... Mina två guramis och en skalar har gått tillsammans nu i ca en månad och det har hittills gått utan problem. Dock så har guramihannen börjat bygga ett skumbo och är allmänt tjurig och aggressiv mot allt och alla, förutom ancistrusmalen. Finns det något sätt att minska aggressionen eller är det bara att vänta ut? Han har tagit drygt halva akvariet som revir, och så fort någon annan simmar över på hans sida jagar han bort dem direkt.

                  Kommentar

                  • pikachu

                    • December 2007
                    • 1189

                    #10
                    Tätare bestånd av växter så att du kan skärma av honom från de övriga..
                    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                    Kommentar

                    • Oscar Martinsson
                      • June 2010
                      • 121

                      #11
                      har haft scalarer och olika sorters gurami b.l.a blå gurami i ett 100-kar, fungerar UTMÄRKT, de var typ bästa vänner
                      // Oscar
                      Ett 100L, ett 20L, ett 6-kantigt 18L och 10L Nano
                      Bilder på karen kan ses på min hemsida: http://martinsso.n.nu under fliken "Mina akvarium"

                      Kommentar

                      Arbetssätt...