Guramiyngel hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Modenski
    • February 2012
    • 3

    Guramiyngel hjälp!

    Hej!
    Har ett 54 l. sällskapsakvarie med platy, pakistanbotior, ancistrus, några snäckor och ett mosaikgurami par. Upptäckte igår lite skräp under skumboet och såg att det var yngel. Många var frisimmande och såg ut som larver, 2-3 mm. Hannen var så aggressiv att jag tog bort alla andra fiskar utom ancistrusen och snäckorna men upptäckte sedan att skumboet krympt. Kan han blivit stressad och börjat äta ynglen? Då jag ville rädda de yngel som var kvar plockade jag även bort hannen. Morgonen efter kan jag bara se ett yngel och skumboet är nästan helt borta. Vad hände??? Kan de sugits in i pumpen? Hjälp!
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Hej och välkommen till zoopet!!

    Ursäkta att jag skäller en del på dig nu men: man ska aldrig ha guramis som blir 10 cm i ett akvarium på under 160 l!! Om man inte har fisken där enbart för avel och då ska man inte ha någon pump heller..
    Pumpen ger (oavsätt hur svag den är) för stark ström med all sannolighet..
    Att störa en hane som vaktar skumbo det sättet gör garanterat att han käkar dem..

    Pakistanbotian är också för stor för ett så litet akvarium..

    När du köpte dina fiskar, berättade du då för personalen hur stort akvarium du har?

    MVH// Patrik
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Modenski
      • February 2012
      • 3

      #3
      Yepp! Pakistanierna skulle flyttas när de blev större till vårt 250. Sonen har platy i detta lilla kar men skulle absolut ha mosaiker så han köpte ett par som efter mkt kort tid lekte helt utan att vi planerat. Ville då föröka rädda de yngel som var kvar och några har överlevt mot alla odds.

      Skulle jag testa seriöst på uppfödning så skulle jag självklart se till att miljön var den rätta, nu blev det bara spontant och jag ville inte att han skulle ta ihjäl resterande invånare. Pakistanierna är numera i fiskhimlen tyvärr.

      Tar ditt "skäll" som konstruktiv feedback och tackar för de goda råden. Det var iaf kul med premiär för guramiyngel. Några bor nu i en yngelkasse mest för att se ifall de klarar sig. De får äggula och infusorier nu sen blir det artemia. Har även höjt värmen till 28.

      Trevlig helg! // Madde

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Vänta, köpte din son mosaikerna på egen hand?
        Hur gammal är han?

        Skulle jag var dig så skulle jag prata allvar med honom och få honom att förstå att man MÅSTE se till hur pass stor fisken blir (och allt vad betéende och sånt heter) innan man köper den..
        Måste säga att jag är överraskad att de byggde skumbo överhuvudtaget med tanke på att du har pump..

        Trevlig helg själv// Patrik
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • Modenski
          • February 2012
          • 3

          #5
          Jodå, en mycket självständig 11-åring har jag och disskussionerna har varit många och långa. Vi vet båda hur man väljer fisk men han ville väl testa och passade på när han hade tilfälle. Mosaikerna verkade ändå trivas men han var medveten om att de förmodligen inte blir gamla. Ja du, snacka om överraskning när jag såg yngel. Har haft gurami i andra akvarier av och till i många år och aldrig sett mer än att de byggt bo som sedan övergivits eller gått sönder.

          Hoppas nu att de där sex ynglen som jag fångat upp i kassen klarar sig tills de kan flytta till ngt av våra större kar.

          Kommentar

          Arbetssätt...