Kan man blanda Siamesisk med crowntail campfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Papegoj Moi
    • March 2011
    • 171

    Kan man blanda Siamesisk med crowntail campfisk?

    Hej hej=)
    Vi gick till djuraffären för att göra vattenprov. Det visade sig vara för högt PH :/ Så vi fick flytta över alla fiskar till mitt andra akvarium. Men jag har ju 2 st kampfiskhanar, så jag fick lägga den andra i en plastlåda på ca 35 L.

    Men nu ska jag komma till saken.
    En dag efter en av kampfiskarna hanarna kommit till plastlåda (som skulle vara ett tillfälligt hem) Byggt ett skumbo.
    Så då tog jag tillfället till akt och skulle vila prova och avla fram
    Men jag har bara en crowntail kampfisk hona hemma.

    *Så min fråga är, kan man avla en siamesisk kampfisk hane med en Crowntail kampfisk hon?


    Ps: skulle behöva lite tips när det gäller att avla på kampfiskar

    Tack på förhand
    /Papegoj Moi
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #2
    varför tog du ur dom pga för högt PH? vore de inte lättare om du sänkte PH´t? eller fick du något råd av djuraffären att göra så?
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      1) Hur mätte du pH? Om du mätte med plaststicka eller papper kan du bara glömma resultatet, stickor/papper är fruktansvärt dåliga.

      2) Hur högt är "för högt"? Om det är under 9.5 är det inte för högt, om det är över 9.5 så byt vatten och låt bli att tillsätta lut den här gången.

      3) Crowntail är en odlingsform av siamesisk kampfisk, dvs ja det går utmärkt att korsa - fast jag utgår ifrån att du tänkt behålla alla yngel för det kan nog bli svårt att sälja gatukorsningar.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Papegoj Moi
        • March 2011
        • 171

        #4
        Till MrH: För att jag har ljus sand hemma och de trodde att det kan bero på sanden som mitt PH är så högt. Ja, jag fick råd av djuraffären.

        Till Azur: 1) De la vatten i små provrör och sedan hällde de i massa vätskor/medel så ändrade vattnet färg och så såg man på en liten tabell vad alla färger gav för svar.

        2) Mitt PH var över 8 och de i affären sa att det var alldeles för högt och att nästan inga fiskar klarar detta PH.

        3) Oki. Jag tänkte inte behålla alla ynglerna bara honorna kanske en hane. Vadå är det inga som vill ha korsningar? Inte äns djuraffärer? =)

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          #5
          högt Ph pga ljus sand? nu hänger ja inte med, har du typ ciklidgrus eller nått sånt kalkrikt grus som kan höja Ph eller vadå?
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • Papegoj Moi
            • March 2011
            • 171

            #6
            Japp typ korall kross eller nått
            Men hur vet man när hanen har byggt klart bot?

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ursprungligen postat av Papegoj Moi
              Till Azur: 1) De la vatten i små provrör och sedan hällde de i massa vätskor/medel så ändrade vattnet färg och så såg man på en liten tabell vad alla färger gav för svar.

              2) Mitt PH var över 8 och de i affären sa att det var alldeles för högt och att nästan inga fiskar klarar detta PH.
              Då är testet hyfsat pålitligt, bara personalen som är ute och cyklar. Kommunalt kranvatten i sverige har oftast ett pH kring 8 - 8.5; det pH't är 100% säkert för all fisk, fast vissa fiskar (men inte kampfisk) behöver lägre pH vid lek, annars blir äggen inte befruktade.

              3) Oki. Jag tänkte inte behålla alla ynglerna bara honorna kanske en hane. Vadå är det inga som vill ha korsningar? Inte äns djuraffärer?
              Tja, jag tror som sagt de blir svåra att sälja.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Papegoj Moi
                • March 2011
                • 171

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Då är testet hyfsat pålitligt, bara personalen som är ute och cyklar. Kommunalt kranvatten i sverige har oftast ett pH kring 8 - 8.5; det pH't är 100% säkert för all fisk, fast vissa fiskar (men inte kampfisk) behöver lägre pH vid lek, annars blir äggen inte befruktade.


                Tja, jag tror som sagt de blir svåra att sälja.
                Okej, Tusen tack
                Men tycker ni att jag ska köpa en siames kampfisk hona istället för att avla med min crowl hona?

                Kommentar

                • Papegoj Moi
                  • March 2011
                  • 171

                  #9
                  Hur länge dröjer det tills han har byggt klart boet

                  Kommentar

                  • SemlaoLuffsen
                    • November 2011
                    • 100

                    #10
                    Du bör läsa på innan du börjar odla det går åt en väldans massa kar för odling
                    1 för hanen 1 för honan 1 litet för ynglen de första 7 veckorna sen behöver de ett 100 liters att växa i sen när hanarna börjar utvecklas behövs 1 kar för varje hane

                    Kommentar

                    • Papegoj Moi
                      • March 2011
                      • 171

                      #11
                      Jag har googlat super mycket
                      Men kan man ha ynglerna i samma kar som några andra fiskar när de skulle vara i ett 100 liter kar?

                      Kommentar

                      • SemlaoLuffsen
                        • November 2011
                        • 100

                        #12
                        nej de ska helst vara ensamma o hetlt utan bottesnsubsrtat så det är enklare o städa efter dem (ev kan du ha en städ fisk ty corydoras, eller anscistrus) kläcka artemia i massor får man göra med dessutom.

                        Kommentar

                        • Papegoj Moi
                          • March 2011
                          • 171

                          #13
                          OKi. Men måste man ha pump om man ska ha en ansictrus?

                          Kommentar

                          • SemlaoLuffsen
                            • November 2011
                            • 100

                            #14
                            ja det behövs nog
                            en städare som inte behöver pump är äppelsnäckor de andas ju luft.

                            tänk på att när ynglen bli större behöver de en svag pump o doppvärmare behövs i alla de små karen hanarna ska gå i med de villl ha iaf 27 grader o det är svårt o få till utan doppvärmare

                            Kommentar

                            • Papegoj Moi
                              • March 2011
                              • 171

                              #15
                              okej. Men varför behöver de svag pump när de blir större?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...