Kyssgurami - Kan sällskapa med vilken sorts fiskar/djur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Suzanne Ichtyophobia
    • January 2012
    • 6

    Kyssgurami - Kan sällskapa med vilken sorts fiskar/djur?

    Hej på er.
    Jag har haft en kyssgurami i 10 år. Den har bott i många olika akvarier och bodde en gång i ett väldigt litet akvarium så den är bara 7-10cm. har haft svårt att mäta den. Den har sällan varit med andra fiskar eller djur förutom en räka och en och annan mal. Det var så många år sedan jag hade den med någon annan fisk och jag har glömt hur den är med andra fiskar. Just nu har jag ett akvarium på 60l som den delar med två små pansarmalar. Det har gått bra men det vore roligt att skaffa någon till fisk som inte kryper runt på botten. Jag har kollat runt på nätet och frågat i djuraffärer men bara kommit fram till att jag kan skaffa sniglar. Det har diskuterats löst om att svärdbärare, scalarer och platy ska gå bra ihop med Kyssguramis.
    Men allt jag kan minnas (har haft någon sorts minnesförlust) är att den började "mobba" andra guramis. Men det verkar som efter vad jag läst här på forumet att guramis brukar "mobba" varandra om man bara köper en och släpper i akvariet. Jag hittade en gammal bild på min gurami tillsammans med guppy och svärdbärare. Men jag vågar inte att bara köpa en fisk hur som helst och pröva.

    Därför frågar jag här i forumet. Vilken sorts fiskar vågar jag med lite säkerhet pröva att ha med denna fisk?

    p.s jag vet att 60l är för litet egentligen för gurami om man vill få den större.


    (Har ställt den här frågan i ett annat forum om någon skulle känna igen rubriken)
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #2
    för det första, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=239&SOK=1

    "p.s jag vet att 60l är för litet egentligen för gurami om man vill få den större." ???

    för det andra, du menar alltså att du medvetet låtit fisken leva i ett alldeles för litet akvarium för att du inte vill att den ska bli större?
    sådant resonemang är att betrakta med rent djurplågeri!
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • Ciklidi
      • December 2011
      • 129

      #3
      Lägg pengarna i första hand på ett större akvarium så att fiskarna får en dräglig miljö att vara i.
      Kyssgurami är en ganska stor fisk och gör ha större akvarium bara den!

      Kommentar

      • Suzanne Ichtyophobia
        • January 2012
        • 6

        #4
        Ursprungligen postat av MrH
        för det första, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=239&SOK=1

        "p.s jag vet att 60l är för litet egentligen för gurami om man vill få den större." ???

        för det andra, du menar alltså att du medvetet låtit fisken leva i ett alldeles för litet akvarium för att du inte vill att den ska bli större?
        sådant resonemang är att betrakta med rent djurplågeri!
        Nej. jag fick reda på det för ca 2 veckor sedan. efter alla dessa år. Ingen på djuraffären sade något till mig som 12 åring när jag kom och köpte fisken att det var något fel. Och om nu fisken varken är plågad eller är skadad på något sätt så kan man inte klassa detta som djurplågeri. Jag minns till och med att akvariet jag köpte den ifrån var nästan lika stort. Och om du tycker jag ska skaffa ett 100l direkt på momangen så kan det bli svårt. dessutom när fisken själv inte mår dåligt. Bor du i närheten är du välkommen själv att titta på den.

        Kommentar

        • Suzanne Ichtyophobia
          • January 2012
          • 6

          #5
          Ja men den är ju knappt 10cm. efter 10år ....eftersom jag var missinformerad i alla dessa år.

          Kommentar

          • MrH
            • October 2010
            • 2825

            #6
            tyvärr är det oftast som så att man får fel information från djuraffärer, ber om ursäkt ifall ja var lite brysk. blir bara så lessen varge gång man läser om något sånt här. nu i detta fall så var det ju verkligen inte du som gjort något fel så ja ber om ursäkt för påhoppet. sen som 12 åring så kanske man inte tänker på att kolla upp att infon som man får från djuraffärer stämmer.

            fisken mår säkert bra, det tvivlar jag inte på, eftersom den levt så pass länge, men du borde ändå fundera på att försöka skaffa ett större akvarium.
            som det är nu så borde du inte ha i mera fisk.
            MrH ---> 175L SA kub

            Kommentar

            • Suzanne Ichtyophobia
              • January 2012
              • 6

              #7
              Ursprungligen postat av MrH
              tyvärr är det oftast som så att man får fel information från djuraffärer, ber om ursäkt ifall ja var lite brysk. blir bara så lessen varge gång man läser om något sånt här. nu i detta fall så var det ju verkligen inte du som gjort något fel så ja ber om ursäkt för påhoppet. sen som 12 åring så kanske man inte tänker på att kolla upp att infon som man får från djuraffärer stämmer.

              fisken mår säkert bra, det tvivlar jag inte på, eftersom den levt så pass länge, men du borde ändå fundera på att försöka skaffa ett större akvarium.
              som det är nu så borde du inte ha i mera fisk.
              Äsch. Man kan behöva brusa upp lite ibland. Och jag var ju inte ute med all den information som kanske behövdes. Var lite rädd att för mycket skrivande i inlägget skulle förvirra läsaren. Men självkart kommer jag att skaffa ett större akvarium då jag vill kunna ha fler fiskar sen. Går ju att hitta massor av billiga kar på nätet. Det är mer en platsfråga och vad jag ska hitta att ställa det på sen.

              Kommentar

              • JLi
                • December 2004
                • 773

                #8
                Har inte specifikt koll på Kyssgurami men Guramis i allmänhet behöver utrymme. De har en tendens att "mobba" varandra och då är det viktigt att de svagare individerna kommer i skydd. Gör de det inte får de hela tiden "stryk" och dör till slut. När jag var barn på 70-talet hade en granne Kyssgurami under liknande omständigheter som du. Den blev också gammal och ca 10 cm. Det kanske funkar men är långt ifrån optimalt. Köp absolut inte mer fiskar till ditt akvarium, satsa på ett större.
                h. Johan

                Kommentar

                • Suzanne Ichtyophobia
                  • January 2012
                  • 6

                  #9
                  Tack för ditt svar

                  Ursprungligen postat av JLi
                  Har inte specifikt koll på Kyssgurami men Guramis i allmänhet behöver utrymme. De har en tendens att "mobba" varandra och då är det viktigt att de svagare individerna kommer i skydd. Gör de det inte får de hela tiden "stryk" och dör till slut. När jag var barn på 70-talet hade en granne Kyssgurami under liknande omständigheter som du. Den blev också gammal och ca 10 cm. Det kanske funkar men är långt ifrån optimalt. Köp absolut inte mer fiskar till ditt akvarium, satsa på ett större.
                  Ja jag är mer säker i beslutet nu att inte skaffa mer fiskar. Kanske någon snigel bara. Den där fisken är i allafall ståtlig i sig så det får räcka.

                  Kommentar

                  • Suzanne Ichtyophobia
                    • January 2012
                    • 6

                    #10
                    Hej igen.
                    Har du sett i djuraffärerna försten då de har flera guramis i akvarium som är mindre än 60l? Är inte det om något djurplågeri? Eller får de göra så för att fiskarna inte kommer vara kvar där så länge? :S

                    Kommentar

                    • MrH
                      • October 2010
                      • 2825

                      #11
                      mjo de gäller ju inte riktigt samma i affärer då det inte är ett permanent boende kan man säga. dom är ju bara på genomresa å stannar sällan särskilt länge... sen finns det alltid affärer som missköter sådant också tyvärr...
                      MrH ---> 175L SA kub

                      Kommentar

                      • Anki L
                        • August 2011
                        • 606

                        #12
                        Är storvuxna fiskar kvar i seriösa akvarieaffärer så ser man att de går i stora kar. I vissa akvariekedjor är dock akvariekunskapen inte alltid den bästa. Där ska det tyvärr bara säljas. Fast ofta tycker jag ändå att info om fisken brukar stå på akvariet. Men folk läser nog inte det....
                        350 l

                        Kommentar

                        Arbetssätt...