Odla dvärggurami?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AffeAlien
    • December 2011
    • 655

    Odla dvärggurami?

    Hejsan!

    Jag har skaffat ett 54L akvarium som jag tänkte försöka odla mina dvärgguramis i.
    Har andmat som flytväxter i det stora karet där de går nu och hanen bygger skumbon hela dagarna men jag vet inte riktigt om han får till det, sedan har jag läst nånstans att honorna inte gärna lägger ägg där om de är andra fiskar i närheten, därav det lilla karet.

    Tanken är att naturolda dem lite mer för att lära mig saker själv och inte för någon försäljning eller i storskala.

    Är det någon som har odlat dessa och har bra tips eller en länk till någon sorts guide, vad ska man mata ynglen med sedan när man väl får sådana osv?

    Mvh
    Alf
    Mvh Alf

    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>
  • Simon Wikström
    • January 2011
    • 223

    #2
    Kan inte så mycket om guramis men du kommer kunna mata ynglerna med infusorier i början för dom är väldigt, väldigt små i början så dom kan inte ta så stor mat som artemia, cyclops etc.
    Mvh Simon
    720 l med 2 st Hypostomus soniae.
    105 l med VF Poecilia reticulata.

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      Att odla gurami är lite som att odla kampfiskar. Ungefär 15-20 cm vatten och lite flytväxter så att de här något att förankra sitt bo med. Inte för mycket cirkulation på ytan för då kan oet aönder. Växter som går upp till ytan kan med vara bra. Kanske mata upp dem så att de får lite hull. Testa med med att söka på zoopet efter info. Finns alltid något att hitta. Lycka till .
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      Arbetssätt...